Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 109
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 1561
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => Construction of digital capital in teachers in the framework of the digital divide@en
                    [1] => Construcción del capital digital en profesores de secundaria en el marco de su contexto sociocultural@es
                    [2] => Construção do capital digital de professores do secundário no âmbito do seu contexto sociocultural@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => The digital divide is a phenomenon that in recent years has been analyzed from various factors, such as economic, educational, and social. However, it is important to analyze the way in which the teacher builds his/her knowledge and approaches the use of technology based on the construction of his/her digital capital as a way to reduce the digital divide. To this end, the main objective of the research is to analyze the construction of teachers´ digital capital based on their characteristics and sociocultural factors. The study is developed under a qualitative approach based on the socio-critical paradigm. The development of digital capital refers to the individual technological ecosystem that shapes and guides the way in which a user interacts with digital technologies based on the integration of cultural and social factors of people throughout their lives, allowing an association, a transferability and reproduction of knowledge. From the research it can be concluded that, for the participating teachers, sociocultural factors, and the development of social capital with close actors such as family and co-workers, generate states of confidence for learning about technology. The above allows the formation of digital capital that is more contextualized to your needs and resources that you can access.@en
                    [1] => La brecha digital es un fenómeno que en los últimos años ha sido analizado desde diversos factores, como el económico, educativo y social. Sin embargo, es importante analizar la forma en la que el profesor construye su conocimiento y se acerca al uso de la tecnología a partir de la construcción de su capital digital como una forma de reducir la brecha digital. Para ello, la investigación plantea como objetivo principal analizar la construcción del capital digital de profesores de secundaria a partir de las características y factores socioculturales de estos. El estudio se desarrolla bajo un enfoque cualitativo a partir del paradigma sociocrítico. El desarrollo del capital digital se refiere al ecosistema tecnológico individual que moldea y guía la forma en que un usuario interactúa con las tecnologías digitales a partir de la integración de factores culturales y sociales de las personas a lo largo de sus vidas, permitiendo una asociación, una transferibilidad y reproducción del saber. A partir de la investigación se puede concluir que, para los profesores participantes, los factores socioculturales y el desarrollo de capitales sociales con actores cercanos como la familia y compañeros de trabajo, generan estados de confianza para aprendizaje sobre la tecnología. Lo anterior, permite la formación de un capital digital más contextualizado a sus necesidades y recursos a los que puede acceder.@es
                    [2] => A exclusão digital é um fenômeno que nos últimos anos tem sido analisado a partir de diversos fatores como, por exemplo, econômicos, educacionais e sociais. Contudo, é importante analisar o modo como o professor constrói conhecimento e aborda o uso da tecnologia, a partir da construção do seu capital digital como uma maneira de reduzir a exclusão digital. Para tanto, o objetivo principal da pesquisa é analisar a construção do capital digital dos professores do ensino médio a partir de suas características e fatores socioculturais. O estudo desenvolve-se sob uma abordagem qualitativa baseada no paradigma sociocrítico. O desenvolvimento do capital digital refere-se ao ecossistema tecnológico individual, que molda e orienta a forma como um usuário interage com as tecnologias digitais, com base na integração de fatores culturais e sociais das pessoas ao longo de suas vidas, possibilitando uma associação, uma transferibilidade e reprodução de conhecimento. Da pesquisa pode-se concluir que, para os professores participantes, os fatores socioculturais e o desenvolvimento do capital social com atores próximos, como familiares e colegas de trabalho, geram estados de confiança para aprender sobre a tecnologia. O exposto possibilita a formação de capital digital mais contextualizado às necessidades e aos recursos que se pode acessar.@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Carlos Alberto Dávila Rubio
                    [1] => Ronald Andrés González Reyes
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                    [0] => Capital digital@es
                    [1] => Brecha digital@es
                    [2] => Contexto sociocultural@es
                    [3] => Capital digital@pt
                    [4] => Brecha digital@pt
                    [5] => Contexto sociocultural@pt
                    [6] => Digital capital@en
                    [7] => Digital divide@en
                    [8] => Sociocultural context@en
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 4
                    [nr] => 1
                    [year] => 2024
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2024-12-09
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.62758/re.v4.298
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://ojs.edicic.org/revistaedicic/article/view/298
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://ojs.edicic.org/revistaedicic/article/view/298/347
                                )

                        )

                    [2] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://ojs.edicic.org/revistaedicic/article/view/298/348
                                )

                        )

                    [3] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://ojs.edicic.org/revistaedicic/article/view/298/349
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => es
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => RESERVED
                    [1] => CCBY4.0
                )

        )

)