Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 6
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 126
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => COVID-19:  VIRAL DISPERSION CAPACITY IN THE LIGHT OF INTERDISCIPLINARITY@en
                    [1] => Covid-19: capacidade de dispersão viral à luz da interdisciplinaridade@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => Introduction: The severe acute respiratory syndrome SARS-CoV-2 was identified in December 2019 in the city of Wuhan and soon became pandemic and already had cases worldwide. This worldwide dispersion has been widely studied and can be explained in several ways, including in an interdisciplinary way with high school content.  Method: This study aimed to characterize the dispersion of COVID-19 in 102 municipalities in the state of Alagoas with a content learning perspective, through an interdisciplinary analysis using concepts of Biology and Physics,  to understand from the first case record in each municipality, how the virus moved in the state and the speed at which the dispersion occurred. The work was carried out with the students of the 3rd grade of High School of the Basic Education School Virgem dos Pobres, Arapiraca - AL,  to acquire competence for education as a whole, prioritizing the student as an agent of his  knowledge. Results:  The speed of the virus dispersion showed an oscillation, practically constant, presenting increasing and decreasing movements, configuring accelerated and decelerate movements, respectively, with values in an interval of 0.02 to 0.27 km/h and with an average of 0.09 km/h. Conclusions: It was possible, illustratively and in practice, to understand how school knowledge can be applied to everyday natural phenomena, in addition to offering a better understanding of the dispersion of the new Coronavirus.@en
                    [1] => Introdução: A síndrome respiratória aguda grave SARS-CoV-2 foi identificada em dezembro de 2019 na cidade de Wuhan e logo se tornou pandêmica e já apresentava casos no mundo todo. Esta dispersão mundial foi amplamente estudada e pode ser explicada de diversas formas, inclusive de maneira interdisciplinar com conteúdos da grade do Ensino Médio. Métodos: Este estudo objetivou caracterizar a dispersão da COVID-19 nos 102 municípios do estado de Alagoas com uma perspectiva de aprendizagem de conteúdos, através de uma análise interdisciplinar utilizando conceitos de Biologia e Física, a fim de entender desde o primeiro registro de caso em cada município, como o vírus se movimentou no estado e a velocidade com que a dispersão ocorreu. O trabalho foi realizado com os alunos da 3ª série do Ensino Médio da Escola de Educação Básica Virgem dos Pobres, Arapiraca – AL, com o intuito de aquisição de competências à educação como um todo, priorizando o aluno como agente do seu próprio conhecimento. Resultados: A velocidade de dispersão do vírus apresentou uma oscilação, praticamente constante, apresentando movimentos crescente e decrescente, configurando movimentos acelerados e desacelerados, respectivamente, com valores em um intervalo de 0,02 a 0,27 km/h e com média de 0,09 km/h. Conclusão: Foi possível de forma ilustrativa e na prática entender como os conhecimentos escolares podem ser aplicados aos fenômenos naturais cotidianos, além de oferecer uma forma de melhor compreensão para a dispersão do novo Coronavírus.@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Bruno Michael da Silva Pereira
                    [1] => Joelma Letícia dos Santos
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 9
                    [nr] => 2
                    [year] => 2020
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2020-12-21
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.5380/atoz.v9i2.76018
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76018
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76018/42601
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => RESERVED
                    [1] => http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
                )

        )

)