Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 29
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 650
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case@en
                    [1] => Desafios e perspectivas para a integração graduação/pós-graduação em Ciência da Informação: o caso do ICI/UFBA@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => This text presents some results of the research "Information science in Brazil: facing the present challenges to consolidate the field". It discusses aspects related to the integration between professional readiness at undergraduate level and graduate studies, based on a case study in the graduate program in information science at UFBA. To get information about this integration, we personally interviewed twelve professors, nine of whom teach at both levels; three only at graduate level. They discussed the potentialities and limitations of this integration; the compatibility of the graduate student´s profile with the needs of graduate studies; and the role research can play in this integration. The actions suggested to improve this integration include better articulation between the curricula for these two levels of study; more effective interlocution between the  undergraduate and graduate boards; increase in the number of scholarships in the area of information science and democratization of selection policies; investments in the physical and technological structures of the Institute of Information Science; increase in the number of graduate programs in this area, as well as a more equitable way of distributing them within the different regions in Brazil.

Key words: integration undergraduate/graduate and research in information science; present challenges; Brazil@en
                    [1] => Este texto apresenta alguns resultados da pesquisa "Ciência da Informação no Brasil: desafios atuais para a consolidação do campo". Ele discute a questão da integração entre a formação propiciada pela pós-graduação e a formação profissional oferecida na graduação, a partir de um estudo de caso no Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da UFBA. Para buscar subsídios sobre essa integração entrevistamos pessoalmente 12 professores de ambos os níveis de ensino, dos quais nove atuam na pós-graduação e na graduação e três somente na graduação. Eles discutiram as possibilidades e limites dessa integração; a adequação do perfil do docente pós-graduado às necessidades da graduação; e o papel que a pesquisa pode desempenhar nessa integração. Dentre as ações indicadas como necessárias para melhorar essa integração, sugere-se maior articulação entre os currículos desses dois níveis de ensino; maior interlocução entre os colegiados de graduação e pós-graduação; ampliação da oferta de bolsas de IC e democratização do acesso a elas; investimento na infra-estrutura física e tecnológica do ICI, bem como a ampliação do número de programas de pós-graduação da área, distribuindo-os de forma mais equitativa pelas regiões do país.@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Maria Yêda Falcão Soares de Filgueiras Gomes
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                    [0] => Integração graduação/pós-graduação e pesquisa em ciência da informação@pt
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 17
                    [nr] => 3
                    [year] => 2012
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2012-08-28
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797/18381
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [@xml:lang] => pt-BR
                            [#text] => Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
                        )

                )

        )

)