Array
(
    [responseDate] => 2024-12-15T08:11:07Z
    [request] => https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22797
                            [datestamp] => 2020-06-26T14:46:13Z
                            [setSpec] => pci:ART
                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => Array
                                        (
                                            [0] => Challenges and perspectives in integration of undergraduate and graduate studies in information science: the ICI/UFBA case
                                            [1] => Desafios e perspectivas para a integração graduação/pós-graduação em Ciência da Informação: o caso do ICI/UFBA
                                        )

                                    [creator] => de Filgueiras Gomes, Maria Yêda Falcão Soares
                                    [subject] => integração graduação/pós-graduação e pesquisa em ciência da informação
                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] => This text presents some results of the research "Information science in Brazil: facing the present challenges to consolidate the field". It discusses aspects related to the integration between professional readiness at undergraduate level and graduate studies, based on a case study in the graduate program in information science at UFBA. To get information about this integration, we personally interviewed twelve professors, nine of whom teach at both levels; three only at graduate level. They discussed the potentialities and limitations of this integration; the compatibility of the graduate student's profile with the needs of graduate studies; and the role research can play in this integration. The actions suggested to improve this integration include better articulation between the curricula for these two levels of study; more effective interlocution between the  undergraduate and graduate boards; increase in the number of scholarships in the area of information science and democratization of selection policies; investments in the physical and technological structures of the Institute of Information Science; increase in the number of graduate programs in this area, as well as a more equitable way of distributing them within the different regions in Brazil.

Key words: integration undergraduate/graduate and research in information science; present challenges; Brazil
                                            [1] => Este texto apresenta alguns resultados da pesquisa "Ciência da Informação no Brasil: desafios atuais para a consolidação do campo". Ele discute a questão da integração entre a formação propiciada pela pós-graduação e a formação profissional oferecida na graduação, a partir de um estudo de caso no Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da UFBA. Para buscar subsídios sobre essa integração entrevistamos pessoalmente 12 professores de ambos os níveis de ensino, dos quais nove atuam na pós-graduação e na graduação e três somente na graduação. Eles discutiram as possibilidades e limites dessa integração; a adequação do perfil do docente pós-graduado às necessidades da graduação; e o papel que a pesquisa pode desempenhar nessa integração. Dentre as ações indicadas como necessárias para melhorar essa integração, sugere-se maior articulação entre os currículos desses dois níveis de ensino; maior interlocução entre os colegiados de graduação e pós-graduação; ampliação da oferta de bolsas de IC e democratização do acesso a elas; investimento na infra-estrutura física e tecnológica do ICI, bem como a ampliação do número de programas de pós-graduação da área, distribuindo-os de forma mais equitativa pelas regiões do país.
                                        )

                                    [publisher] => Array
                                        (
                                            [0] => Perspectivas em Ciência da Informação
                                            [1] => Perspectivas em Ciência da Informação
                                            [2] => Perspectivas em Ciência da Informação
                                        )

                                    [date] => 2012-08-28
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                            [2] => Estudo de caso
                                        )

                                    [format] => application/pdf
                                    [identifier] => https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797
                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 No. 3 (2012); 51-66
                                            [1] => Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 Núm. 3 (2012); 51-66
                                            [2] => Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17 n. 3 (2012); 51-66
                                            [3] => 1981-5344
                                            [4] => 1413-9936
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22797/18381
                                    [rights] => Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
                                )

                        )

                )

        )

)