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                                            [0] => Chatbots are software that interact with users using natural language. They use different automation techniques in conversations, allowing users to have a more natural interaction and exchange information between man and machine. In the context of Information Science (IS), chatbots are inserted in themes that involve information representation, organization, and retrieval. This research aimed to investigate studies on chatbots in the Brazilian context in the academic literature. Methodologically, the study is characterized as exploratory and descriptive research that used a bibliographical search in the Scopus, Web of Science, and BRAPCI databases in the first half of 2024, mapping the studies by year, area, and objective. It was observed that the year with the highest number of publications was 2021. The area with the highest concentration of studies was Computer Science. Regarding the objectives, applications for guidance and customer service, education, and some types of operational automation stand out, with a focus on reducing costs. It is concluded that chatbots are consolidating as fundamental tools in communicating with users, offering personalized service and efficient solutions in automating processes in different sectors of society. However, these tools must align with IS techniques and fundamentals, which justifies this study and identifies gaps for new investigations and applications of chatbots in IS.
                                            [1] => Chatbots são softwares que interagem com usuários usando linguagem natural. Eles utilizam diferentes técnicas de automatização na conversa, permitindo aos usuários uma interação mais natural, com troca de informações entre homem e máquina. No contexto da Ciência da Informação (CI), os chatbots estão inseridos nas temáticas que envolvem a representação, organização e recuperação de informação. Esta pesquisa teve como objetivo investigar na literatura acadêmica estudos sobre chatbots no contexto brasileiro. Metodologicamente, o estudo caracteriza-se como pesquisa exploratória e descritiva que utilizou uma pesquisa bibliográfica nas bases de dados Scopus, Web of Science e BRAPCI realizada no primeiro semestre de 2024 mapeando os estudos por ano, área e objetivo. Foi observado que o ano com o maior número de publicações foi 2021, a área com a maior concentração de estudos foi a Ciência da Computação e quanto aos objetivos se destacam aplicações para orientações e atendimento ao cliente, educação e alguns tipos automação operacional, com foco na redução de custos. Conclui-se que os chatbots estão se consolidando como ferramentas fundamentais na comunicação com o usuário, oferecendo atendimento personalizado e soluções eficientes na automação de processos em diversos setores da sociedade. Contudo é importante que essas ferramentas estejam em consonância com as técnicas e fundamentos da CI, motivo que justifica este estudo e identifica lacunas para novas investigações e aplicações dos chatbots na CI.
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