Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 16
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 1
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => The mechanics of electoral disinformation: fake news and the parallel with the trending topics of social networks in 2022@en
                    [1] => A mecânica da desinformação eleitoral: fake news e o paralelo com as “trend topics” das redes sociais em 2022@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => Objective: Disinformation is a multifaceted challenge that threatens society in many ways, involving political, economic and ideological interests. This phenomenon spreads virally through social networks and other instant communication platforms, disseminating a variety of narratives. The increased use of these digital resources, driven by the everyday use of devices, allows various actors to participate in this information ecosystem.
Methods: This study aims to carry out a preliminary analysis of the main themes addressed by disinformation narratives during the 2022 electoral process in Brazil. The exploratory research was conducted in August, September, October and November 2022. The first phase was deductive, collecting data from fact-checking agencies recognized by the Superior Electoral Court and the Supreme Federal Court, using the Tempora tool, developed by the Digital Humanities Network Laboratory of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology. The second phase was inductive, analyzing the content published by the selected agencies on the subject of the elections, using the Voyant Tools tool.
Results: The results of this analysis indicate that fake news and other forms of disinformation follow the same logic as trending topics on social networks. This dynamic is not an authentic cultural expression, but rather a strategy aimed at neutralizing opponents. In the electoral context, this strategy mainly involved the candidates Jair Bolsonaro and Luiz Inácio Lula da Silva.
Conclusions: This study contributes significantly to the advancement of knowledge about disinformation, emphasizing the importance of education, regulation and public awareness in the fight against this challenge and in preserving the integrity of democratic processes.@en
                    [1] => Objetivo: A desinformação é um desafio multifacetado que ameaça a sociedade em diversos aspectos, envolvendo interesses políticos, econômicos e ideológicos. Esse fenômeno se propaga de forma viral através das redes sociais e outras plataformas de comunicação instantânea, disseminando uma variedade de narrativas. O aumento do uso desses recursos digitais, impulsionado pelo uso cotidiano de dispositivos, permite que diversos atores participem desse ecossistema informacional.
Método: Este estudo tem como objetivo realizar uma análise preliminar dos principais temas abordados pelas narrativas de desinformação durante o processo eleitoral no Brasil em 2022. A pesquisa, de caráter exploratório, foi conduzida nos meses de agosto, setembro, outubro e novembro de 2022. A primeira fase foi dedutiva, coletando dados de agências de checagem reconhecidas pelo Tribunal Superior Eleitoral e pelo Supremo Tribunal Federal, utilizando a ferramenta Tempora, desenvolvida pelo Laboratório em Rede de Humanidades Digitais do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. A segunda fase foi indutiva, analisando o conteúdo publicado pelas agências selecionadas sobre o tema das eleições, com o auxílio da ferramenta Voyant Tools.
Resultados: Os resultados dessa análise indicam que as fake news e outras formas de desinformação seguem a mesma lógica dos “trending topics” das redes sociais. Essa dinâmica não é uma expressão cultural autêntica, mas sim uma estratégia direcionada a neutralizar oponentes. No contexto eleitoral, essa estratégia envolveu principalmente os candidatos Jair Bolsonaro e Luiz Inácio Lula da Silva.
Conclusões: Este estudo contribui significativamente para o avanço do conhecimento sobre desinformação, enfatizando a importância da educação, regulação e conscientização pública na luta contra esse desafio e na preservação da integridade dos processos democráticos.@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Ricardo Pimenta
                    [1] => Tainá Regly
                    [2] => Anna Karla S. Silva
                    [3] => Hugo Belfort
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                    [0] => Desinformaã§ã£o@pt
                    [1] => Mã¡ informaã§ã£o@pt
                    [2] => Eleiã§ãµes 2022@pt
                    [3] => Jair bolsonaro@pt
                    [4] => Luiz inã¡cio lula da silva@pt
                    [5] => Disinformation@en
                    [6] => Misinformation@en
                    [7] => Elections 2022@en
                    [8] => Jair bolsonaro@en
                    [9] => Luiz inã¡cio lula da silva@en
                    [10] => Tempora@en
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 29
                    [nr] => na era
                    [year] => 2024
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2024-10-18
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.5007/1518-2924.2024.e100310
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/100310
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/100310/57752
                                )

                        )

                    [2] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/100310/57938
                                )

                        )

                    [3] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/100310/57723
                                )

                        )

                    [4] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/100310/57724
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => Copr
                    [1] => CCBY4.0
                )

        )

)