Array
(
    [responseDate] => 2024-11-19T13:15:16Z
    [request] => https://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/11704
                            [datestamp] => 2024-10-10T06:32:09Z
                            [setSpec] => prismacom:ART
                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => Business intelligence na educação superior: Oportunidades e Desafios
                                    [creator] => Array
                                        (
                                            [0] => Scalabrin Bianchi, Isaias
                                            [1] =>  de Bona Garcia Vendrúscolo, Juliana
                                        )

                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] => The need to consolidate information extracted from multiple data sources is common in most organizations, which has pushed business intelligence (BI) systems and dashboards into a prominent position. However, there are few studies about application BI and dashboards in higher education institutions.  This article is a systematic literature review upon research on BI and dashboards in higher education. We carry out an extensive literature review in databases such as Scopus and Web of Science. Firstly, the findings of this study is the identification of twenty one topics about BI applications, where the main topics found were: Learning Analytics, Academic / Teaching, Research & Development, Finance and Library. Secondly, we identified six artifacts related to BI such as model, framework or methodology, architecture, DW dimensional model, indicators, dashboards, prototype or system and tools. The artifacts identified are useful to help the organizations to solve particular problems.  This article contributes to education policy in higher education with the identification of gaps from literature review. Thus, the identification of its gaps allows us to pay attention and explore future research.
                                            [1] => A necessidade de consolidar a informação extraída a partir de diversas fontes de dados é comum na maioria das organizações, o que promoveu os sistemas de business intelligence (BI) e dashboards a uma posição de destaque. Entretanto, há poucos estudos sobre a aplicação de BI e dashboards na educação superior. Este estudo é uma revisão sistemática da literatura sobre as pesquisas de BI e aplicação de dashboards em instituições de educação superior.  A busca foi realizada nas bases de dados Scopus e Web of Science. Em primeiro lugar, os resultados deste estudo foram a identificação de vinte e um tópicos de pesquisa da aplicação de BI em instituições de educação superior, sendo os principais tópicos: Learning analytics, Acadêmico/Ensino, Pesquisa e desenvolvimento, Financeiro e Biblioteca. Em segundo lugar, identificou-se seis tipos de artefatos relacionados a BI: modelo, framework ou metodologia; arquitetura; modelo dimensional do DW; indicadores; dashboard; Protótipo ou sistema e Ferramentas.   Os artefatos auxiliam resolver problemas organizacionais em universidades. Este estudo traz contribuições para a área de políticas de educação superior com a identificação de gaps na literatura em que futuras pesquisas merecem maior e menos atenção e tem potencial de serem exploradas.
                                        )

                                    [publisher] => FLUP / CITCEM – Centro de Investigação Transdisciplinar Cultura, Espaço e Memória
                                    [date] => 2024-10-10
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                            [2] => article
                                        )

                                    [format] => application/pdf
                                    [identifier] => https://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/11704
                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => PRISMA.COM; N.º 50 (2024); 83-110
                                            [1] => 1646-3153
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => https://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/11704/12907
                                    [rights] => http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
                                )

                        )

                )

        )

)