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                                            [0] => In this article, teaching practices proposed based on evidence in legal documents that point to the role of playfulness in the pedagogical process are discussed, although the limitation of the term playfulness in the records was explicit during the First Republic. The historical method, bibliographical and documentary research is used as a work methodology: the first, to reflect on the concept of playfulness and its importance in pedagogical practices, helping us with authors such as Rau (2013); Ferreira (2009); Silva (2015) and Oliveira (2018); the second, to cross-reference data from teaching proposals developed in various documents: the 1st Interstate Conference of 1921, where new teaching strategies were discussed, inspired by foreign programs/methods, to promote an educational system that would combat illiteracy; the Pedagogical Congress of 1920, which saw exhibitions by different authors, games and games are treated as essential activities in learning; in The Children (1909), by Laura Rosa, which compiles the Conference held at the Public Library of the State of Maranhão focused on new conceptions about children, childhoods, school and education, exploring social experiences and expectations to understand the pedagogical process and; in the Book of Lúcia (1933) by Rosa Castro, whose writings for primary school teachers make it possible to analyze new pedagogical practices to the detriment of traditional teaching methods. It is concluded that playfulness was never on the agenda in the Brazilian educational field at the time with the purposes currently granted to it, even if innovative supports were sought to help teachers in the process of teaching and learning children.
                                            [1] => Neste artigo, regatam-se práticas de ensino propostas a partir de indícios em documentos legais que apontem para o papel do lúdico no processo pedagógico, embora a limitação do termo ludicidade nos registros seja explícita durante a Primeira República. Usa-se o método histórico, a pesquisa bibliográfica e a documental como metodologia de trabalho: a primeira, para refletir sobre o conceito de ludicidade e sua importância nas práticas pedagógicas, auxiliando-nos em autores como Rau (2013); Ferreira (2009); Silva (2015) e Kishimoto (1990); a segunda, para o cruzamento de dados oriundos de propostas de ensino desenvolvidas em vários documentos: a 1ª Conferência Interestadual de 1921, onde se discutem novas estratégias para ensinar, inspiradas em programas/métodos estrangeiros, para promover um sistema educacional que combatesse o analfabetismo; o Congresso Pedagógico de 1920, que via exposições de diferentes autores jogos e brincadeiras são tratados como atividades essenciais na aprendizagem; em As Crianças (1909), de Laura Rosa, que recompila a Conferência realizada na Biblioteca Pública do Estado do Maranhão centrada em novas concepções sobre criança, infâncias, escola e educação, explorando vivencias e expectativas sociais para compreender o processo pedagógico e; no Livro de Lúcia (1933) de Rosa Castro, cujos escritos para professores do ensino primário possibilitam analisar novas práticas pedagógicas em detrimento dos modos tradicionais de ensino. Conclui-se que a ludicidade nunca esteve em pauta no campo educacional brasileiro na época com as finalidades que se lhe outorga atualmente, mesmo que se procurassem suportes inovadores que auxiliassem os professores no processo de ensino e aprendizagem das crianças.
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