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                                            [0] => Television broadcasts around the world employ specific hashtags to facilitate viewerengagement via social media with program hosts. In the context of news broadcasts, individuals'comments mix with the articles shown on television news, mainly in relation to urban situations. Thesesocial media posts constitute a significant database, as users assume roles similar to those of citizens. The aim of this paper is to scrutinize the posts associated with the hashtags #VcNoJL1 and #VcNoJL2, publishe on the Twitter (X) platform, in the context of the TV news program TV Liberal, broadcast in the State ofPará (Brazil), using the CRISP-DM methodology and data science techniques. Using a statisticalexamination of these publications, a discreet level of engagement was observed among viewers, who arealso users of the aforementioned social media platform. Furthermore, a sentiment assessment of the posts was carried out, revealing that 54% of the comments are negative, 31% are positive and 15% are neutral. The negative comments notably highlight the challenges within municipal public administration, while the positive comments are around commemorative occasions such as Mother's Day and Grandparents' Day. This type of analysis constitutes an important monitoring tool not only for the television program, but also for public administration.
                                            [1] => As transmissões televisivas em todo o mundo empregam hashtags específicas para facilitar oenvolvimento do espectador através das redes sociais com os apresentadores dos programas. Nocontexto das transmissões de notícias, os comentários dos indivíduos misturam-se com as matérias exibidas nos telejornais, principalmente em relação às situações urbanas. Essas publicações nas redes sociais constituem uma base de dados significativa, uma vez que os usuários assumem papéis semelhantes aos dos cidadões. O objetivo deste artigo é esmiuçar as postagens associadas às hashtags #VcNoJL1 e #VcNoJL2, divulgadas na plataforma Twitter (X), no contexto do telejornal TV Liberal, veiculado no Estado do Pará (Brasil), utilizando a metodologia CRISP-DM e técnicas de ciência de dados. Empregando um exame estatístico nessas publicações, observou-se um nível discreto de envolvimento entre os telespectadores, que também são utilizadores da referida plataforma de redes sociais. Além disso, foi realizada uma avaliação de sentimento das postagens, revelando que 54% dos comentários são negativos, 31% são positivos e 15% são neutros. Os comentários negativos ressaltam notavelmente os desafios dentro da administração pública municipal, enquanto que os comentários positivos são em torno de ocasiões comemorativas como o Dia das Mães e o Dia dos Avós. Esse tipo de análise constitui uma importante ferramenta de monitoramento não só para o programa televiso, como também para a administração pública.
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