Array
(
    [responseDate] => 2024-11-19T13:17:18Z
    [request] => https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/62791
                            [datestamp] => 2024-06-07T17:45:55Z
                            [setSpec] => policromias:ART
                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => O SUJEITO PROFESSOR EM MATÉRIAS JORNALÍSTICAS : POSIÇÃO-SUJEITO DE AUTORIDADE x DESAUTORIZADO
                                    [creator] => Array
                                        (
                                            [0] => Bortolon Bazza, Adélli
                                            [1] => Soares, Ludmila Vitoria
                                        )

                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] => Anchored in a discursive perspective of Foucauldian strand, this paper aimed to describe discursive practices which constitute the teacher subjectivity that is currently exhibited on newspapers articles. The analyzed enunciative series is composed of 42 texts publicized on the Brazilian newspaper Uol-Educação and in the Education section of the Portuguese newspaper Público. The analyzed texts were collected between November 2022 and January 2023. By delimiting the corpus to two Portuguese-speaking countries, this paper sought to oppose the process of teacher subjectivation in countries of different continents and cultural realities. As concepts such as discourse, subjectivity, power and resistance were mobilized, the description of the analyzed texts statements demonstrated that themes such as entrance exams, innovation in education and relations between politics and teaching represent a thematic regularity in the analyzed series. Concerning the first thematic path, it was observed that the teachers’ voice was summoned within the enunciative thread of the texts, assuming a subject-position of authority. In the set of the analyzed newspaper articles, such practice of subjectivation is relatively distinct from the unauthorized and/or exploited position from which teachers subjectify themselves, when discussing issues of politics and teaching. This indicates the relationship between the devices and the referent of the enunciative function as determinants of such differences.
                                            [1] => Amparada em uma perspectiva de verve foucaultiana, esta pesquisa buscou descrever de práticas discursivas que constituem a subjetividade do docente, circulante em matérias jornalísticas. Como recorte, a série enunciativa analisada é composta de 42 textos publicados no site UOL-Educação e na seção Educação do jornal Público, de Portugal, coletados entre novembro 2022 e janeiro de 2023. Tal delimitação teve como objetivo contrapor o processo de subjetivação do docente em dois países lusófonos, em continentes e realidades culturais diversas. Mobilizando conceitos como: discurso, subjetividade, poder e resistência, a descrição dos enunciados demonstrou que questões sobre provas de vestibulares, inovação em educação e relações entre política e docência configuram uma como regularidade temática na série em análise. Em relação ao primeiro trajeto temático, observou-se a voz do professor ser convocada dentro do fio enunciativo assumindo uma posição-sujeito de autoridade. No conjunto de matérias, tal prática de subjetivação constitui-se bastante distinta da posição de desautorizado e/ou explorado a partir da qual se subjetiva o docente, quando se discutem as questões de política e docência. Isso indica a relação entre os dispositivos e o referente da função enunciativa como determinantes de tais diferenças.
                                        )

                                    [publisher] => Laboratório de Estudos do Discurso, Imagem e Som
                                    [date] => 2024-06-06
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                            [2] => Avaliado pelos pares
                                        )

                                    [format] => application/pdf
                                    [identifier] => Array
                                        (
                                            [0] => https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/article/view/62791
                                            [1] => 10.61358/policromias.2024.v9n1.62791
                                        )

                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => Policromias - Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som; v. 9 n. 1 (2024); 223-251
                                            [1] => 2448-2935
                                            [2] => 2448-2935
                                            [3] => 10.61358/policromias.2024.v9n1
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/article/view/62791/40932
                                    [rights] => http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
                                )

                        )

                )

        )

)