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                    [0] => Mediation of information refers to a continuous and complex process in which not only the classic tripod “mediator/user/information” is discussed, but attention is paid to other phenomena that permeate and influence the mediation act, such as the socio-cultural context. The article aims to discuss the role of the mediator and the ethical issues reflected in the implicit mediation of information, more specifically, in the context of the organization and representation of information and knowledge, when they seek to represent and organize concepts taking into account, also, the markers social differences. As for the methodological procedures, the article is theoretical in nature and exploratory in nature, with a bibliographic design and a qualitative approach. As a result, it presents the main social markers of difference: accessibility, social class, ethnicity, family, gender, generation/age group, race, sexuality and work; and the publications that relate to them from the theoretical foundation of mediation. It considers that the implicit character of information mediation needs to be increasingly debated and deepened, since the social cognitive dimension of the mediating action has to dialogue with its technical dimension. It concludes that the reflection on the social markers of difference has been gradually incorporated into the IC literature under multiple approaches. Even though there are few discussions, the total number of works identified on the subject represents the concern of researchers regarding the debate around the processes within the scope of the organization and representation of information and knowledge from the perspective of implicit mediation.@en
                    [1] => A mediação da informação refere-se um processo contínuo e complexo em que se discute não apenas o clássico tripé “mediador/usuário/informação”, mas se atenta para outros fenômenos que permeiam e influenciam o ato mediacional, como o contexto sócio-cultural. O artigo tem como objetivo discutir o protagonismo do mediador e as questões éticas refletidas na mediação implícita da informação, mais especificamente, no âmbito da organização e representação da informação e do conhecimento, quando buscam representar e organizar conceitos levando em consideração, também, os marcadores sociais da diferença. Quanto aos procedimentos metodológicos, o artigo é teórico de natureza básica e do tipo exploratório, com delineamento bibliográfico e abordagem qualitativa. Como resultados, apresenta os principais marcadores sociais da diferença: acessibilidade, classe social, etnia, família, gênero, geração/faixa etária, raça, sexualidade e trabalho; e as publicações que se relacionam a eles a partir da fundamentação teórica da mediação. Considera que o caráter implícito da mediação da informação precisa ser cada vez mais debatido e aprofundado, pois a dimensão social cognitiva da ação mediadora há que dialogar com sua dimensão técnica. Conclui que a reflexão sobre os marcadores sociais da diferença tem sido incorporada aos poucos à literatura da CI sob múltiplas abordagens. Mesmo sendo poucas discussões, o total de trabalhos identificados sobre a temática representa a inquietação dos pesquisadores quanto ao debate em torno dos processos no âmbito da organização e representação da informação e do conhecimento sob a ótica da mediação implícita.@pt
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