Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 61
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 1175
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => Teaching history of africa in  brazilian librarianship courses@en
                    [1] => La  enseñanza de la Historia de África en los cursos de biblioteconomía brasileños@es
                    [2] => O ensino de história da África em Cursos de Biblioteconomia brasileiros@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => The article aims to analyze the insertion of contents related to the History of Africa in Brazilian Librarianship courses. As a theoretical reference, the elements that unite Brazil and Africa are contextualized under the historical studies of Hampatê Bâ (2010), Reis (2003) and Serrano and Waldman (2008); We also addresses aspects of the History of Africa and the stereotyping regime created on this Continent from M’Bokolo (2009), Pereira (2013), Macedo (2013), Ki‑Zerbo (2010). Furthermore, the importance of studies on the History of Africa in the teaching of Librarianship is pointed out from the perspective of scholars in the area. The results referring to the documentary corpus presented the analysis of 2273 disciplines, with only two courses (one for a degree and another for a bachelor´s degree) covering specific disciplines of African History and two others, approaching the theme as one of the contents within the menu of other non-specific disciplines. Therefore, the little attention given in Brazilian Librarianship to ethnic-racial issues and the prevalence of a teaching built on a racist basis and on the privileges of white teachers and their professional category stands out.@en
                    [1] => RESUMENEl artículo pretende analizar la inserción de contenidos relacionados con la Historia de África en cursos presenciales de Biblioteconomía brasileña. Como referencia teórica, se realizan breves consideraciones sobre la educación bibliotecaria brasileña. Posteriormente, se contextualizan los elementos que unen Brasil y África bajo los estudios históricos de Hampatê Bâ (2010), Reis (2003) y Serrano y Waldman (2008); también se abordan aspectos de la Historia de África y el régimen de estereotipos creados sobre este Continente a partir de M´Bokolo (2009), Pereira (2013), Macedo (2013), Ki-Zerbo (2010). Y también se señala la importancia de los estudios sobre la Historia de África en la enseñanza de la Biblioteconomía desde la perspectiva de los estudiosos del tema. Los resultados referentes al corpus documental presentaron el análisis de 2273 asignaturas, y sólo dos cursos (uno de licenciatura y otro de bachillerato) contemplan asignaturas específicas de Historia de África y otros dos, abordan el tema como uno de los contenidos dentro del menú de otras asignaturas no específicas. Por lo tanto, se destaca la poca atención dada en la Bibliotecología brasileña a las cuestiones étnico-raciales y la prevalencia de una enseñanza construida sobre bases racistas y en privilegios de la blancura de los profesores y de su categoría profesional.@es
                    [2] => O artigo visa analisar a inserção de conteúdos relativos à História da África nos cursos presenciais de Biblioteconomia brasileiros. Como referencial teórico, contextualizam-se os elementos que unem Brasil e África sob os estudos históricos de Hampatê Bâ (2010), Reis (2003) e Serrano e Waldman (2008); aborda também, aspectos da História da África e do regime de estereotipia criado sobre este Continente a partir de M’Bokolo (2009), Pereira (2013), Macedo (2013), Ki‑Zerbo (2010). E ainda, aponta-se a importância dos estudos sobre História da África no ensino em Biblioteconomia a partir da perspectiva de estudiosos da área. Os resultados referentes ao corpus documental apresentaram a análise de 2273 disciplinas, sendo que apenas dois cursos (um de licenciatura e outro de bacharelado) contemplam disciplinas específicas de História da África e outros dois, abordam o tema como um dos conteúdos dentro da ementa de outras disciplinas não específicas. Portanto, destaca-se a pouco atenção dada na Biblioteconomia brasileira às questões étnico-raciais e a prevalência de um ensino construído com base racista e em privilégios de branquitude docente e da sua categoria profissional.@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Franciéle Carneiro Garcês da Silva
                    [1] => Daniella Camara Pizarro
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                    [0] => Biblioteconomia – brasil@pt
                    [1] => Ensino de história da áfrica@pt
                    [2] => Biblioteconomia – racismo@pt
                    [3] => Formação profissional@pt
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 9
                    [nr] => 
                    [year] => 2022
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2022-12-31
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.24208/rebecin.v9.305
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/305
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/305/458
                                )

                        )

                    [2] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/305/459
                                )

                        )

                    [3] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/305/460
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => Copr
                    [1] => CCBY4.0
                )

        )

)