Array
(
    [responseDate] => 2023-12-26T06:33:25Z
    [request] => https://www.revistas.usp.br/berev/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:revistas.usp.br:article/106596
                            [datestamp] => 2015-11-17T10:51:53Z
                            [setSpec] => berev:ART
                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => Array
                                        (
                                            [0] => School library as a space for reinvention of curriculum
                                            [1] => Biblioteca escolar como espaço de reinvenções curriculares
                                        )

                                    [creator] => Array
                                        (
                                            [0] => Silva, Eduardo Valadares da
                                            [1] => Moraes, Fabiano de Oliviera
                                        )

                                    [subject] => Array
                                        (
                                            [0] => Biblioteca educadora. Biblioteca escolar. Bibliotecário. Cotidiano. Currículo.
                                            [1] => Educating library. School library. Everyday life. Curriculum.
                                        )

                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] => Using Michel de Certeau as the main theoretical framework guiding, this study presents reflections about the school library conceived from the perspective of space for reinventions of curriculum. It is about a case study that makes use of bibliographical study to establish an approach with the School Library Network of the City of Vitória in Espírito Santo, adopted as object of analysis, for it is a Network that has one librarian working in each of its units Elementary School since 2006. Aims to demonstrate that still there are some challenges that are linked mainly to the recognition of the library as a space-time of constituting the school curriculum and the process of building an identity as a subject of the librarian educationalist, although library and librarians are not officially considered in the Curricular Guidelines that orient the elementary school in this city. In this context presents an analysis of everyday life movements that happen, seeking escape from power relations often have preconceived school library which creates its own ways of setting up the curriculum in that space taking into account the singularity of the subject and comprehension of practice through the involvement in everyday life.
                                            [1] => O presente trabalho apresenta reflexões acerca da biblioteca escolar concebida sob uma perspectiva de espaço de reinvenções curriculares utilizando Michel de Certeau como o principal referencial teórico norteador das reflexões aqui apresentadas. Trata-se de um estudo de caso que lança mão de estudo bibliográfico para estabelecer uma aproximação com a Rede de Bibliotecas Escolares da Prefeitura Municipal de Vitória no Espírito Santo, adotada aqui como objeto de análise, por se tratar de uma Rede que conta com um bibliotecário atuando em cada uma de suas unidades de Ensino Fundamental desde o ano de 2006. Objetiva demonstrar que ainda assim existem alguns desafios que estão ligados principalmente ao reconhecimento da biblioteca como um espaçotempo de constituição do currículo escolar e ao processo de construção de uma identidade do bibliotecário como um sujeito educador, ainda que biblioteca e bibliotecários não sejam oficialmente considerados nas Diretrizes Curriculares que norteiam o Ensino Fundamental neste Município. Nesse contexto apresenta uma análise de movimentos cotidianos buscando fugir das relações de poder por vezes já preconcebidas à biblioteca escolar criando suas próprias maneiras de constituição do currículo nesse espaço levando em consideração a singularidade dos sujeitos e a compreensão da prática a partir do envolvimento cotidiano.
                                        )

                                    [publisher] => Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
                                    [date] => 2014-03-13
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                        )

                                    [format] => application/pdf
                                    [identifier] => Array
                                        (
                                            [0] => https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/106596
                                            [1] => 10.11606/issn.2238-5894.berev.2014.106596
                                        )

                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => Biblioteca Escolar em Revista; v. 2 n. 2 (2014); 17-26
                                            [1] => 2238-5894
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/106596/105190
                                )

                        )

                )

        )

)