Array
(
    [responseDate] => 2025-01-13T21:52:35Z
    [request] => https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/203
                            [datestamp] => 2019-12-26T21:18:04Z
                            [setSpec] => tpbci:AC
                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => Array
                                        (
                                            [0] => Historical analysis of the undergraduate library program of ECI/UFMG: the interrelation between the social context and the dimensions of subjectivity
                                            [1] => Análise histórica da graduação em biblioteconomia da ECI/UFMG: a interrelação entre o contexto social e as dimensões de subjetividade
                                        )

                                    [creator] => Array
                                        (
                                            [0] => Pintro, Sirlene
                                            [1] => Inomata, Danielly Oliveira
                                            [2] => SimpleXMLElement Object
                                                (
                                                )

                                            [3] => Reis, Alcenir Soares dos Reis
                                            [4] => Junior, Gesner Francisco Xavier
                                            [5] => Pires, Hugo Avelar Cardoso
                                        )

                                    [subject] => Array
                                        (
                                            [0] => Formação acadêmica
                                            [1] => Memória
                                            [2] => História oral
                                            [3] => Mobilidade social
                                            [4] => Higher education
                                            [5] => Memory
                                            [6] => Oral history
                                            [7] => Social mobility
                                        )

                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] => This article presents and discusses the partial results of a research entitled “Process of Academic Training, Inclusion and Social Mobility: history/memory of an undergraduate students program in Library of ECI/UFMG”, whose focus of analysis is the discussion of the interrelation between the undergraduate e graduate programs and the processes of social inclusion, rise and social mobility, based on life and academic experiences, and professional career of graduate / undergraduate students from the Library program of the Information Science School of UFMG. Concerning the theoretical basis, the research has brought the studies and ideas supports from fields such as Library, Education, Memory, History and Sociology. In terms of methodology, the research is guided by the qualitative research and it uses oral history method. The procedure of the research was set by holding it in two steps: first, of the quantitative aspect and with the data already consolidated, shows the trajectory of the undergraduate program in the period of 1950-2011, the second step, -on running-, of the qualitative dimension, will carry out a rescue of the trajectories / memories of students in order to understand these contributions to the academic training as well as to analyze the incorporation between personal / collective history.
                                            [1] => Apresenta e discute os resultados parciais da pesquisa intitulada “Formação acadêmica, inclusão e mobilidade social: história/memória dos estudantes de graduação em Biblioteconomia da ECI/UFMG”, cujo foco de análise é a discussão da interrelação entre a educação superior e os processos de inclusão educacional, ascensão e mobilidade social, tendo como base a experiência vivencial, acadêmica e a trajetória profissional dos graduados/graduandos em Biblioteconomia pela Escola de Ciência da Informação da UFMG no período 1950-2011. No que se refere à fundamentação teórica, a pesquisa tem sustentação nos aportes da Biblioteconomia, Educação, Memória, História e Sociologia. Em termos metodológicos, orienta-se pelos referenciais da pesquisa qualitativa e utiliza a modalidade de história oral. Com relação à operacionalidade da pesquisa foi definido por realizá-la em duas etapas: a primeira de caráter quantitativo e com dados já consolidados apresenta a trajetória da graduação no período 1950-2011; a segunda etapa -em curso- de dimensão qualitativa realiza o resgate das trajetórias/memórias dos discentes tendo em vista apreender as contribuições destas para a formação acadêmica bem como analisar o imbricamento entre história pessoal/história coletiva.
                                        )

                                    [publisher] => Associação Nacional Pesquisa em Ciência da Informação - ANCIB
                                    [date] => 2018-05-14
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                        )

                                    [format] => application/pdf
                                    [identifier] => https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/203
                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação; v. 3 n. 1 (2010)
                                            [1] => 1983-5116
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/203/203
                                    [rights] => Copyright (c) 2010 Alcenir Soares dos Reis, Gesner Francisco Xavier Junior, Hugo Avelar Cardoso Pires
                                )

                        )

                )

        )

)