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                                            [0] => This exploratory research identifies and defines the attributes of information quality in a This exploratory research identifies and defines the attributes of information quality in a corpus composed of articles from journals and proceedings minutes of scientific events written   in   English   in   the   area   of   Information   Science   and   related   to   system   management   and   information services, published from 1974 to 2009. It identifies the group of journals that best represent the scientific production on information quality. It reviews the specialized best represent the scientific production on information quality. It reviews the specialized literature   on   information   quality,   quality   assessment   of   information   systems,   and   models   of   quality assessment of information services. Of the 101 attributes of information quality identified, 40 were registered more than once in the corpus, and they were systematized according   to   their   similarity   and   categorized   following   Shannon   and   Weaver’s   three   levels   of   communication   problems.   This   proposal   resulted   in   three   categories:   medium,   content   and   use. The first category consists of the attributes accessibility, appearance, clearness, conciseness, format, readability, locatability, quantitativeness, orderliness, quantity, security,   simpleness,   uniqueness,   timeliness,   response   time,   volume.   The   second   category   is   composed of comprehensiveness, currency, consistency, completeness, reliability, correctness,   credibility,   freedom   from   bias,   unambiguousness,   logicalness,   accuracy,   validity,   truthfulness. The last category consists of compatibility, understandability, convenience, importance,   interpretability,   relevance,   significance,   meaningfulness,   sufficiency,   usefulness,  informativeness. We concluded that it is possible to investigate other adequate forms of grouping the distinct attributes, and to verify the relationships and influences they have upon   one   another.   The   identification   of   the   attributes   of   information   quality   will   allow   their   use as variables in the following phases during the management of systems, services and information   products:   planning,   development,   maintenance,   reformulation   and   assessment.   The   variables   studied   present   relationships   of   signification   and   have   mutual   influence   upon   one   another,   which   must   be   objects   for   future   research.
                                            [1] => Pesquisa exploratória identifica e define, por meio da técnica de análise de conteúdo, os Pesquisa exploratória identifica e define, por meio da técnica de análise de conteúdo, os atributos de qualidade da informação presentes em um corpus formado por artigos de periódicos   e   atas   de   eventos   científicos   da   área   de   Ciência   da   Informação   em   língua   inglesa,   relacionados   à   gestão   de   sistemas   e   serviços   de   informação,   publicados   entre   1974   e   2009.   Para seleção dos artigos de periódicos, identifica o núcleo de periódicos que melhor representa a produção científica sobre qualidade da informação. Apresenta revisão da literatura   sobre   qualidade   da   informação,   avaliação   da   qualidade   de   sistemas   de   informação   e modelos de avaliação da qualidade de serviços de informação. Foram identificados 101 atributos   de   qualidade   da   informação,   dos   quais   40   com   mais   de   uma   ocorrência   no   corpus.   A categorização dos atributos com mais de uma ocorrência, que foram sistematizados segundo suas semelhanças, foi proposta de acordo com os três níveis do problema da comunicação   indicados   por   Shanon   e   Weaver.   Foi   elaborada   uma   lista   com   os   40   atributos   de qualidade identificados nos documentos analisados, agrupados de acordo com as três categorias propostas: meio, conteúdo e uso. A categoria meio agrupou 16 atributos: acessibilidade, aparência, clareza, concisão, formato, legibilidade, localizabilidade, mensurabilidade, ordem, quantidade, segurança, simplicidade, singularidade, tempestividade,   tempo   de   resposta   e   volume.   Na   categoria   conteúdo   foram   agrupados   13   atributos: abrangência, atualidade, coerência, completude, confiabilidade, correção, credibilidade,   imparcialidade,   inequivocidade,   logicidade,   precisão,   validade   e   veracidade.   A   categoria uso agrupou 11 atributos: compatibilidade, compreensibilidade, conveniência, importância,   interpretabilidade,   pertinência,   relevância,   significância,   suficiência,   utilidade   e   valor informativo. Além da proposta apresentada é possível investigar outras formas de agrupamentos para diferentes atributos de acordo com as relações e influências que as categorias propostas possam ter entre si. Conclui-­‐se que a identificação de atributos de qualidade   da   informação   permitirá   a   utilização   destes   atributos   como   variáveis   em   diversos   momentos   da   gestão   de   sistemas,   serviços   e   produtos   de   informação:   no   planejamento,   no   desenvolvimento, na manutenção, na reformulação e na avaliação. As variáveis estudadas mantêm entre si relações de significação e de mútua influência, havendo necessidade de pesquisarem-­‐se   essas   relações   e   essa   influência   entre   elas.   
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                                    [publisher] => Associação Nacional Pesquisa em Ciência da Informação - ANCIB
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