Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 28
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 670
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => Pesquisas internacionais sobre fake news e competência em informação no campo da biblioteconomia e ciência da informação@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => The aim of this article is to reflect on the literature in the field of Librarianship and Information Science regarding the information literacy in the context of fakes news. It is a reflexive and exploratory work that seeks to contribute to the discussions in the international scenario about the urgency of librarians´ participation in the effective combat of fakes news through information literacy. The Library Information Science Abstract (LISA) database from Plafatorma Proquest was used as a source of information. The corpus of analysis consists of 34 articles that were categorized by themes. Although the results denote a series of discussions that permeate the studies, two ways in which it is possible for librarians to engage in the combat against fakes news are highlighted: 1)proposing actions and/or programs that seek the development of students´ and other citizens´ information competences and; 2) developing mediation actions and/or programs that allow reducing the users´ deficit in relation to the processes of searching and evaluating information sources. However, one must recognize the contextual and conjunctural limitations that stand in the way of this task, and that involve from the context of educational policies, variable from region to region, to aspects that include the architecture of information that has been forged by social networks in their development and that has proven favorable to the spread of fake news.@en
                    [1] => El objetivo de este artículo es reflexionar sobre la literatura en el campo de la Bibliotecología y la Ciencia de la Información en relación con la alfabetización informacional en el contexto de las noticias falsas. Se trata de un trabajo reflexivo y exploratorio que busca contribuir a las discusiones en el escenario internacional sobre la urgencia de la participación de los bibliotecarios en el combate efectivo de las fakes news a través de la alfabetización informacional. Se utilizó como fuente de información la base de datos Library Information Science Abstract (LISA) de Plafatorma Proquest. El corpus de análisis consta de 34 artículos que fueron categorizados por temas. Si bien los resultados denotan una serie de discusiones que permean los estudios, se destacan dos formas en las que es posible que los bibliotecarios se involucren en el combate a las fakes news: 1) proponiendo acciones y/o programas que busquen el desarrollo de las competencias informativas de los estudiantes y otros ciudadanos y; 2) desarrollando acciones y/o programas de mediación que permitan reducir el déficit de los usuarios en relación a los procesos de búsqueda y evaluación de las fuentes de información. Sin embargo, hay que reconocer las limitaciones contextuales y coyunturales que se interponen en esta tarea, y que implican desde el contexto de las políticas educativas, variable de región a región, hasta aspectos que incluyen la arquitectura de la información que han forjado las redes sociales en su desarrollo y que ha resultado favorable a la difusión de las fake new.@es
                    [2] => O objetivo deste artigo é refletir sobre a literatura do campo da Biblioteconomia e Ciência da Informação no que se refere as competências em informação no contexto das fakes news. Trata-se de um trabalho de cunho reflexivo e exploratório que busca contribuir com as discussões postas no cenário internacional sobre a urgência da participação dos bibliotecários no combate efetivo das fakes news por meio da competência em informação. A Base de Dados LISA (Library Information Science Abstract) da Plafatorma Proquest foi utilizada como fonte de informação. O corpus de análise constitui-se de 34 artigos que foram categorizados por temáticas. Embora os resultados denotem uma série de discussões que permeiam os estudos, destacam-se duas formas pelas quais é possível o engajamento dos bibliotecários no combate às fakes news: 1) propondo ações e/ou programas que busquem o desenvolvimento de competências em informação dos estudantes e demais cidadãos e; 2) desenvolvendo ações e/ou programas de mediação que permitam diminuir o déficit dos usuários em relação aos processos de busca e avaliação de fontes de informação. Entretanto, deve-se reconhecer as limitações contextuais e conjunturais que se interpõem a essa tarefa, e que envolvem desde o contexto das políticas educacionais, variáveis de região para região, até aspectos que incluem a arquitetura de informação que foi sendo forjadas pelas redes sociais em seu desenvolvimento e que se mostrou favorável à difusão das fake news.
 @pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Marcia Regina Silva
                    [1] => Marco Antônio de Almeida
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                    [0] => Fake news. information literacy. library and information science@en
                    [1] => Noticias falsas. alfabetización informativa. biblioteconomía y ciencia de la información.@es
                    [2] => Fake news. competência em informação. biblioteconomia e ciência da informação@pt
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 25
                    [nr] => 
                    [year] => 2022
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2022-09-15
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.5216/ci.v25.69477
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://revistas.ufg.br/ci/article/view/69477
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://revistas.ufg.br/ci/article/view/69477/38733
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [@xml:lang] => pt-BR
                            [#text] => Copyright (c) 2022 Comunicação & Informação
                        )

                )

        )

)