Array
(
    [responseDate] => 2023-12-26T04:08:59Z
    [request] => https://revistas.ufg.br/ci/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:ojs.revistas.ufg.br:article/26388
                            [datestamp] => 2016-01-27T18:44:38Z
                            [setSpec] => Array
                                (
                                    [0] => ci:ART
                                    [1] => driver
                                )

                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => Array
                                        (
                                            [0] => The different perspectives of three O Globo is contact areas with their readers
                                            [1] => Las diferentes perspectivas de tres áreas de contacto de O Globo con sus lectores
                                            [2] => As diferentes perspectivas de três áreas de contato de O Globo com seus leitores
                                        )

                                    [creator] => Mendes, Larissa de Morais Ribeiro
                                    [subject] => Array
                                        (
                                            [0] => Journalism. O Globo newspaper is history. Interaction. Reader.
                                            [1] => periodismo. Historia del diario O Globo. Interacción. lector
                                            [2] => Jornalismo. História do jornal O Globo. Interação.
                                        )

                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] => This essay is part of an effort to rescue the history of the relationship between O Globo newspaper and its readers. This will serve as part of a doctorate research which investigated the influence of the reader in contemporary journalism. To achieve that, three different channels of communication – based on a pre- internet period but that remain current – were approached: 1) The section on letters from readers; 2) The page dedicated to consumer rights, published on Wednesdays and Sundays ; 3) Readers Customer Service (SAL – Serviço de Atendimento ao Leitor), via telephone and Internet. All three created in the 1970’s, 1980’s and 1990’s, respectively. The essay aims at depicting the successful aspects as well as limitations of these manners of reader participation, in an attempt to deconstruct the idea that before the Internet journalism had no participation from the reader, or even that after the Internet the reader became totally inserted in the process of generating news. It has been observed that the conception of a more fulfilling interaction environment still depends upon factors such as the creation of a culture of exchange between journalists and from the media.
                                            [1] => Este ensayo es parte de un esfuerzo por recuperar la historia de la relación entre el diario O Globo y suslectores, para la investigación doctoral que investiga la influencia del lector en el periodismo contemporáneo.Abordamos tres canales constituídos en tiempos pre-Internet, pero que perduran hasta hoy: La sección decartas de los lectores, la página de Defensaa del Consumidor, publicado miércoles y domingos, y el Serviciode Atención al Lector (SAL), a través del teléfono e Internet -. respectivamente realizados en los años 1970,1980 y 1990. Tratan comprender los puntos de éxito y limitaciones de estos espacios de participación ydeconstruir la idea de que antes de Internet no había participación del lector en el periodismo o que, con lared, llegó a ser completamente vinculada en el proceso de producción de noticias. Hemos observado que lacreación de un entorno de interacción más completa también depende de factores tales como la creación deuna cultura de intercambio entre periodistas y lectores en el medio.
                                            [2] => Este ensaio é parte de um esforço de recuperação da história do relacionamento entre o jornal O Globo e seus leitores, para pesquisa de doutorado que investigou a influência do leitor no jornalismo contemporâneo. Abordamos três canais constituídos em tempos pré-Internet, mas que perduram até hoje: a seção de Cartas dos Leitores, a página de Defesa do Consumidor, publicada às quartas e aos domingos, e o Serviço de Atendimento ao Leitor  (SAL), via telefone e  Internet – respectivamente constituídos nos anos 1970, 1980 e 1990. Procuramos entender pontos de êxito e de limitação desses espaços de participação, bem como desnaturalizar a ideia de que antes da Internet não havia participação do leitor no jornalismo ou que, com a rede, ele se tornou plenamente inserido no processo de produção de notícias. Observamos que a criação de um ambiente de interação mais pleno ainda depende de fatores como a criação de uma cultura de intercâmbio entre jornalistas e leitores no veículo.  
                                        )

                                    [publisher] => Universidade Federal de Goiás
                                    [date] => 2014-07-22
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                        )

                                    [format] => Array
                                        (
                                            [0] => application/pdf
                                            [1] => application/epub+zip
                                        )

                                    [identifier] => Array
                                        (
                                            [0] => https://revistas.ufg.br/ci/article/view/26388
                                            [1] => 10.5216/cei.v17i1.26388
                                        )

                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => Comunicação & Informação; v. 17 n. 1 (2014); 49-62
                                            [1] => 2317-675X
                                            [2] => 1415-5842
                                            [3] => 10.5216/c&i.v17i1
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => Array
                                        (
                                            [0] => https://revistas.ufg.br/ci/article/view/26388/16821
                                            [1] => https://revistas.ufg.br/ci/article/view/26388/17402
                                        )

                                )

                        )

                )

        )

)