Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 51
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 594
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => Early representations of gender identity and diversity in American superhero comics@en
                    [1] => Primeras representaciones de la identidad de género y la diversidad en los cómics de superhéroes estadounidenses@es
                    [2] => Primeiras representações da identidade de gênero e da diversidade nas histórias em quadrinhos de super-heróis estadunidenses@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => Reader formation is a preponderant theme in Librarianship studies and, more recently, appropriated by Information Science. However, these studies refer more to accessibility, presentation, mediation and formation of the reader profile, based on literary production already established by the academy or successfully disseminated by the cultural industry. Under the theme of gender studies, this research aims to establish an overview of recent changes in the representation of characters with gender diversity, that is, belonging to the LGBTQIAPN community. Considering the existence of discreet research on the representation of information with these social segments in the field of Information Science, it will resort in an interdisciplinary way to the theoretical contributions of the Theory of Information, articulated to the Theory of Social Representations (TRS), by Moscovici and Todorov´s Narratology. It is a bibliographical and documentary research, with a descriptive methodology and a qualitative approach, preceded by research and experiences in continuous flow of the authors. As main findings, it was verified that there were two phases of representation of characters with gender diversity, the first started in the 1940s and the second started in 1980. It is concluded that social mishaps and public policies have not prevented the LGBTQIAPN+ Community has its representation in the identity and in the social imaginary. However, it is necessary to pay attention to the commercial appeal, which can use such representations as a marketing strategy, without contributing to the necessary dialogue and social interlocution@en
                    [1] => La formación de lectores es un tema preponderante en los estudios de Biblioteconomía y, más recientemente, apropiado por las Ciencias de la Información. Sin embargo, estos estudios se refieren más a la accesibilidad, presentación, mediación y formación del perfil del lector, a partir de la producción literaria ya establecida por la academia o difundida con éxito por la industria cultural. Bajo el tema de los estudios de género, esta investigación pretende establecer un panorama de los cambios recientes en la representación de personajes con diversidad de género, es decir, pertenecientes a la comunidad LGBTQIAPN. Considerando la existencia de discretas investigaciones sobre la representación de la información con estos segmentos sociales en el campo de las Ciencias de la Información, se recurrirá de manera interdisciplinaria a los aportes teóricos de la Teoría de la Información, articulada a la Teoría de las Representaciones Sociales (TRS), por Moscovici y la Narratología de Todorov. Se trata de una investigación bibliográfica y documental, con metodología descriptiva y enfoque cualitativo, precedida de investigaciones y experiencias en continuo fluir de los autores. Como principales hallazgos se constató que existieron dos fases de representación de personajes con diversidad de género, la primera iniciada en la década de 1940 y la segunda iniciada en 1980. Se concluye que los percances sociales y las políticas públicas no han impedido que la Comunidad LGBTQIAPN+ tenga su representación en la identidad y en el imaginario social. Sin embargo, es necesario prestar atención al atractivo comercial, que puede apropiarse de tales representaciones como estrategia de marketing, sin contribuir al necesario diálogo e interlocución social.@es
                    [2] => A formação do leitor é uma temática preponderante nos estudos da Biblioteconomia e, mais recentemente, apropriado pela Ciência da Informação. Contudo, esses estudos se referem mais à acessibilidade, apresentação, mediação e formação do perfil leitor, a partir da produção literária já consagrada pela academia ou disseminada com sucesso pela indústria cultural. Sob a temática dos estudos de gênero, a presente pesquisa tem por objetivo estabelecer um panorama das recentes alterações na representação de personagens com diversidade de gênero, ou seja, pertencentes à comunidade LGBTQIAPN. Tendo em vista a existência de discretas pesquisas sobre a representação da informação junto a estes segmentos sociais no campo da Ciência da Informação, recorrerá de modo interdisciplinar aos aportes teóricos da Teoria da Informação, articulada à Teoria das Representações Sociais (TRS), de Moscovici e a Narratologia de Todorov. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica e documental, com metodologia descritiva e de abordagem qualitativa, precedida por pesquisas e vivências em fluxo contínuo dos autores. Como principais constatações, foi verificado que ocorreram duas fases de representação de personagens com diversidade de gênero, a primeira iniciada nos anos 1940 e a segunda iniciada em 1980. Conclui-se que os percalços sociais e as políticas públicas não têm impedido que a Comunidade LGBTQIAPN+ tenha a sua representação na identidade e no imaginário social. Porém, é preciso atentar para o apelo comercial, que pode se apropriar de tais representações como estratégia de marketing, sem contribuir para o necessário diálogo e interlocução social@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Valéria Aparecida Bari
                    [1] => Rubem Borges Teixeira Ramos
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                    [0] => Visual-verbal representations of gender diversity@en
                    [1] => Comics and gender representations@en
                    [2] => Reading mediation@en
                    [3] => Reader training@en
                    [4] => Representaciones visual-verbales de la diversidad de género@es
                    [5] => Historietas y representaciones de género@es
                    [6] => Mediación lectora@es
                    [7] => Formación de lectores@es
                    [8] => Representações visuais-verbais de diversidade de gênero@pt
                    [9] => Histórias em quadrinhos e representações de gênero@pt
                    [10] => Mediação de leitura@pt
                    [11] => Formação do leitor@pt
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 19
                    [nr] => 2
                    [year] => 2023
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2023-11-30
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.18617/liinc.v19i2.6578
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6578
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6578/6403
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => Copr
                    [1] => CCBY4.0
                )

        )

)