Array
(
    [0] => stdClass Object
        (
            [journal] => stdClass Object
                (
                    [id_jnl] => 52
                )

        )

    [1] => stdClass Object
        (
            [section] => stdClass Object
                (
                    [section] => 534
                )

        )

    [2] => stdClass Object
        (
            [title] => Array
                (
                    [0] => Geography, (dis)interest and (un)knowledge in ultra right periods@en
                    [1] => Geografia, (des)interesse e (des)conhecimento em períodos de ultradireita@pt
                )

        )

    [3] => stdClass Object
        (
            [abstract] => Array
                (
                    [0] => Geography was institutionalized in the second half of the 19th century, in Germany and France, as an empirical-analytical science. Between 1950 and 1970 it was constituted as a historical-hermeneutic science and, later, as a critical science. In Brazil, geographic knowledge has gone through different historical periods marked by the ultra-right. In view of this, we seek to question to what extent, with the return to ultraconservatism after the 2015 coup d´état in Brazil, the emancipatory interest that guides actions in the area of ​​academic and school Geography suffers from a political disinterest to the detriment of the technical and linked to your knowledge? In this context, the objective is to analyze the relationship between interest and knowledge of geographic science in periods of conservatism and anti-democracy. This is a bibliographic research, considering the periodization of positivist, functionalist and critical-Marxist schools of geographical thought. It focuses on the approximations between the role of school Geography and the development of the academic field of Geography. As a result, the first two schools of thought show a political appropriation of spatial knowledge through technical interests for the construction of national identity, patriotic ideology and developmentalism, in the context of dictatorial ultra-right governments. It is concluded, however, that with the democratically elected far-right government in 2018, there is a lack of interest in academic geographic knowledge, that is, of the national territory, and a deficit in the critical perspective of teaching in schools through the BNCC´s indulging way.@en
                    [1] => A Geografia se institucionalizou na segunda metade do século XIX, na Alemanha e na França, como uma ciência empírico-analítica. Entre 1950 e 1970 se constituiu como uma ciência histórico-hermeneútica e, em seguida, como uma ciência crítica. No Brasil, o saber geográfico atravessou diferentes períodos históricos marcados pela ultradireita. Diante disso, procura-se interrogar em que medida, com o retorno ao ultraconservadorismo pós-Golpe de Estado de 2015 no Brasil, o interesse emacipatório que orienta as ações na área da Geografia acadêmica e escolar sofre um desinteresse político em detrimento do interesse técnico e atrelado aos seus saberes? Neste contexto, objetiva-se analisar a relação entre interesse e conhecimento da ciência geográfica em períodos de conservadorismo e antidemocracia.Trata-se de pesquisa bibliográfica, considerando-se a periodização das escolas de pensamento geográfico positivista, funcionalista e crítico-marxista. Foca-se nas aproximações entre o papel da Geografia escolar e o desenvolvimento do campo acadêmico da Geografia. Como resultados, verifica-se quanto às duas primeiras escolas de pensamento uma apropriação política do saber espacial mediante interesses técnico para a construção da identidade nacional, da ideologia patriótica e do desenvolvimentismo, no contexto de governos de ultra-direita ditatoriais. Conclui-se, porém, que com o governo de  extremadireita eleito democraticamente mediante em 2018, verifica-se um desinteresse pelo conhecimento geográfico academico, isto é do territorio nacional, e um deficit na perspectiva crítica do ensino nas escolas pela via indultora da BNCC.@pt
                )

        )

    [4] => stdClass Object
        (
            [author] => Array
                (
                    [0] => Rosalvo Nobre Carneiro
                )

        )

    [5] => stdClass Object
        (
            [subject] => Array
                (
                    [0] => School geography@en
                    [1] => Regional development.@en
                    [2] => Emancipation.@en
                    [3] => Geografia escolar@pt
                    [4] => Desenvolvimento regional.@pt
                    [5] => Emancipação.@pt
                )

        )

    [6] => stdClass Object
        (
            [source] => stdClass Object
                (
                    [vol] => 9
                    [nr] => 
                    [year] => 2022
                    [theme] => 
                )

        )

    [7] => stdClass Object
        (
            [datePub] => Array
                (
                    [0] => 2022-12-15
                )

        )

    [8] => stdClass Object
        (
            [DOI] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => DOI
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => 10.21728/logeion.2022v9nesp.p277-291
                                )

                        )

                )

        )

    [9] => stdClass Object
        (
            [http] => Array
                (
                    [0] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6132
                                )

                        )

                    [1] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6132/5752
                                )

                        )

                    [2] => stdClass Object
                        (
                            [type] => HTTP
                            [value] => Array
                                (
                                    [0] => https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/6132/5781
                                )

                        )

                )

        )

    [10] => stdClass Object
        (
            [language] => Array
                (
                    [0] => pt
                )

        )

    [11] => stdClass Object
        (
            [license] => Array
                (
                    [0] => Copr
                    [1] => by-nc-sa/4.0
                )

        )

)