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                                            [0] => The objective of this article is to report the experiences, actions and knowledge construction of the Healthcare Reference Centers of Workers (in Portuguese Cerests) inserted in the State of São Paulo during the period of the COVID-19 pandemic. It is important to note that the Cerests are inserted in a National Network of Comprehensive Health Care for Workers (in Portuguese Renast). Thus, a survey was carried out among the Cerests who have a site, blog or social networks and, with it, the sequential explanatory method was used, the information collected, systematized and analyzed on the knowledge built and their actions carried out in education, vigilance and assistance. The results obtained are analyzed in light of the available literature that deals with the construction of knowledge, the health of the worker and on the actions carried out in the State of São Paulo in the face of the COVID-19 pandemic. The work was concluded with important reflections on the importance of the knowledge built within a summary of the actions identified by the Cerests, thus observing that most of them follow educational guidelines and are marked by knowledge. This summary demonstrates the ingredients built during the pandemic period, these being guides for the other Cerests in the face of the pandemic, and used in the post-pandemic process.
                                            [1] => O presente artigo tem como objetivo relatar as experiências, ações e a construção de conhecimentos dos Centros de Referência em Saúde do Trabalhador (Cerests) inseridos no Estado de São Paulo durante o período de pandemia do COVID-19. É importante destacar que os Cerests estão inseridos em uma Rede Nacional de Atenção Integral à Saúde do Trabalhador (Renast). Sendo assim, foi realizado um levantamento entre os Cerests que possuem site, blog ou redes sociais e, e com isso, foi utilizado o método explanatório sequencial, nas informações coletadas, sistematizadas e analisadas sobre os conhecimentos construídos e as suas ações realizadas em educação, vigilância e assistência. Os resultados obtidos foram analisados à luz da literatura disponível que versa sobre a construção de conhecimento, saúde do trabalhador e sobre as ações realizadas no Estado de São Paulo frente à pandemia do COVID-19. O trabalho conclui-se com importantes reflexões da importância do conhecimento construído dentro de uma síntese com as ações identificadas nos Cerests, observando assim, que ações em sua maioria seguem diretrizes educativas e são balizadas pelo conhecimento. Essa síntese demonstra os conhecimentos construídos no período de pandemia, sendo estes norteadores para os demais Cerests frente à pandemia, e utilizadas no processo pós-pandemia
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