Array
(
    [responseDate] => 2023-12-26T02:21:52Z
    [request] => http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/oai
    [GetRecord] => SimpleXMLElement Object
        (
            [record] => SimpleXMLElement Object
                (
                    [header] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [identifier] => oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20130
                            [datestamp] => 2022-12-21T22:00:49Z
                            [setSpec] => bibliomar:ART
                        )

                    [metadata] => SimpleXMLElement Object
                        (
                            [dc] => SimpleXMLElement Object
                                (
                                    [title] => Array
                                        (
                                            [0] => AFRICAN LITERATURES IN PORTUGUESE LANGUAGE AND THE THEME OF AFRICANITIES IN THE SCHOOL LIBRARY
                                            [1] =>  LITERATURAS AFRICANAS EM LÍNGUA PORTUGUESA E O TEMA AFRICANIDADES NA BIBLIOTECA ESCOLAR
                                        )

                                    [creator] => Feitosa, Bruna Rodrigues
                                    [subject] => Array
                                        (
                                            [0] => biblioteca escolar
                                            [1] => literatura africana
                                            [2] => língua portuguesa
                                            [3] => Literaturas africanas em língua portuguesa
                                            [4] => school library
                                            [5] => african literature
                                            [6] => portuguese language
                                        )

                                    [description] => Array
                                        (
                                            [0] => The work aimed to discuss and reflect on the role of the library within the school and the practice of mediation as confrontation, interference and resistance, especially when it comes to Africanities and African literature in Portuguese. First to justify the existence of the library within the school, with Silva (2011), Campello (2016) and Trindade (2021), then to understand the practice of reading mediation and its fruition in the view of Oberg (2007), Candido (2011) and Brito (2020), in order to review and propose ways of treating and approaching the Africanities theme, according to Brito (2014), Alves and Timbane (2016) and Umbelino and Pereira (2018), reviewing the existence and application of public policies in Brazil. Brazil with authors such as Cirino and Peres (2018) and the law 12244/2010 that proposes the universalization of school libraries, Bernardes (2018) who analyzes the PNBE (National Library Program at school) and the application of law 10,639, which includes in the curricula pedagogical teaching about Afro history and culture; and the literature of African authors in the Portuguese language, such as the Angolan Ondjaki, who reveals an independentist Angola, of traditions, internal conflicts that aspires for a future beyond the question of subservience, according to Moura (2022). Concluding that it is an act of persistence to make essential the library and the judicious work on Africa and its literatures in Portuguese language within it, in order to demystify preconceived concepts and stereotypes, regarding the Portuguese-speaking countries of the continent, by the West and by the consequences of colonization and of Portuguese domination.
                                            [1] => O trabalho visou dissertar e refletir sobre o papel da biblioteca dentro da escola e a prática de mediação como enfrentamento, interferência e resistência, principalmente quando se trata da temática africanidades e a literatura africana em língua portuguesa. Primeiro a justificar a existência da biblioteca dentro da escola, com Silva (2011), Campello et al. (2016) e Trindade, Siqueira, Terra (2021), depois compreender a prática de mediação da leitura e sua fruição na visão de Oberg (2007), Candido (2011) e Brito (2020), a fim de rever e propor formas de tratamento e abordagem da temática africanidades, segundo Brito (2014), Alves e Timbane (2016) e Umbelino e Pereira (2018), revisando a existência e aplicação de políticas públicas no Brasil com autores como Cirino (2015) quanto a lei 12244/2010 que propõe a universalização das bibliotecas escolares, Bernardes (2018) que analisa o PNBE (Programa Nacional Biblioteca na Escola) e a aplicação da lei 10.639, que inclui nos currículos pedagógicos o ensino sobre história e cultura afro; e a literatura de autores africanos da língua portuguesa, como o angolano Ondjaki, que revela uma Angola independentista, de tradições, conflitos internos que aspira por um futuro além da questão da subserviência, de acordo com Moura (2022). Concluindo que é ato de persistência fazer essencial a biblioteca e o trabalho criterioso sobre África e suas literaturas em língua portuguesa dentro dela, a fim de desmistificar conceitos e estereótipos pré-concebidos, quanto aos países lusófonos do continente, pelo ocidente e pelas consequências da colonização e da dominação Portuguesa.
                                        )

                                    [publisher] => Universidade Federal do Maranhão
                                    [date] => 2022-12-21
                                    [type] => Array
                                        (
                                            [0] => info:eu-repo/semantics/article
                                            [1] => info:eu-repo/semantics/publishedVersion
                                        )

                                    [format] => application/pdf
                                    [identifier] => Array
                                        (
                                            [0] => http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/20130
                                            [1] => 10.18764/2526-6160v21n2.2022.18
                                        )

                                    [source] => Array
                                        (
                                            [0] => Revista Bibliomar; v. 21, n. 2, jul./dez. 2022; 98-114
                                            [1] => 2526-6160
                                            [2] => 1677-7220
                                        )

                                    [language] => por
                                    [relation] => http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/20130/11497
                                    [rights] => http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
                                )

                        )

                )

        )

)