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                    [0] => Objective: The areas of Librarianship, Documentation and Information Science (BDCI) were crossed by the western dynamics of the historical coloniality of modern metaphysics. As an objective, this text seeks to situate some colonial networks of objectification of knowledge that erected and institutionalized the material domains of the BDCI as places of instrumental rationalization of life and disenchantment of the world.
Methods: Faced with the problems inherent in the contexts in which the BDCI emerged, the question-problem addressed is: which structural elements of coloniality helped in the formation of library, documentalist and informational thought from modernity to the contemporary? The hypothesis defended is that the colonial relations of disenchantment operated by the processes of epistemic purification of the objective knowledge of science bequeathed to the fields of the BDCI the Western ways of knowing, deficient in otherness. The method is based on a philosophical reading of the BDCI from the interweaving of the signature of things in Agamben, the narrative deconstruction in Derrida and geophilosophy in Deleuze and Guattari.
Results: The colonialities of being, knowledge and power are presented as indexes of the cartography of the territories of knowledge of the BDCI and point to the colonial elements that weave the networks of disenchantment of the world present in the respective fields.
Conclusions: The epistemic disobedience of thematizing the BDCI fields from a colonial point of view creates the conditions of possibility for us to transform ourselves as a science and, through this alteration, free ourselves from the colonial ruins and their modes of expression. The conclusion is on the verge of re-enchanting the world with a view to postponing its end.@en
                    [1] => Objetivo: las áreas de Biblioteconomía, Documentación y Ciencias de la Información (BDCI) fueron atravesadas por la dinámica occidental de la colonialidad histórica de la metafísica moderna. Como objetivo, este texto busca situar algunas redes coloniales de objetivación del saber que erigieron e institucionalizaron los dominios materiales de la BDCI como lugares de racionalización instrumental de la vida y desencanto del mundo.
Método: frente a los problemas inherentes a los contextos en los que surgió la BDCI, la pregunta-problema abordada es: ¿qué elementos estructurales de la colonialidad ayudaron en la formación del pensamiento bibliotecario, documentalista e informacional desde la modernidad hasta la contemporaneidad? La hipótesis defendida es que las relaciones coloniales de desencanto operadas por los procesos de depuración epistémica del saber objetivo de la ciencia legaron a los campos de la BDCI las formas occidentales de saber, carentes de alteridad. El método parte de una lectura filosófica de la BDCI a partir del entrecruzamiento de la firma de las cosas en Agamben, la deconstrucción narrativa en Derrida y la geofilosofía en Deleuze y Guattari.
Resultado: las colonialidades del ser, del saber y del poder se presentan como índices de la cartografía de los territorios del saber de la BDCI y apuntan a los elementos coloniales que tejen las redes de desencanto del mundo presentes en los respectivos campos.
Conclusiones: la desobediencia epistémica de tematizar los campos de la BDCI desde un punto de vista colonial crea las condiciones de posibilidad para que nos transformemos como ciencia y, a través de esta alteración, nos liberemos de las ruinas coloniales y sus modos de expresión. La conclusión está a punto de reencantar el mundo con miras a posponer su fin.@es
                    [2] => Objetivo: As áreas da Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação (BDCI) estiveram atravessadas pelas dinâmicas ocidentais da colonialidade histórica da metafísica moderna. Como objetivo, este texto busca situar algumas redes coloniais de objetificação do conhecimento que erigiram e institucionalizaram os domínios materiais da BDCI como lugares de racionalização instrumental da vida e desencantamento do mundo.
Método: Perante a problemática inerente aos contextos de surgimento da BDCI, a questão-problema abordada é: quais elementos estruturais da colonialidade auxiliaram na formação do pensamento biblioteconômico, documentalista e informacional da modernidade ao contemporâneo? A hipótese defendida é que as relações coloniais de desencantamento operadas pelos processos de depuração epistêmica do conhecimento objetivo da ciência legaram aos campos da BDCI os modos de conhecer do Ocidente, deficitários em alteridade. O método está baseado em uma leitura filosófica da BDCI a partir do entrelaçamento da assinatura das coisas em Agamben, da desconstrução narrativa em Derrida e da geofilosofia em Deleuze e Guattari.
Resultado: As colonialidades do ser, do saber e do poder apresentam-se como índices da cartografia dos territórios de conhecimento da BDCI e apontam para os elementos coloniais que tecem as redes de desencantamento do mundo presentes nos respectivos campos.
Conclusões: A desobediência epistêmica de tematizar os campos da BDCI desde um ponto de vista colonial cria as condições de possibilidade para transformarmo-nos enquanto ciência e, por meio desta alteração, nos libertar das ruínas coloniais e seus modos de expressão. A conclusão está na eminência de reencantar o mundo com vista a adiar o seu fim.@pt
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