Article Brapci-Autoridades

Influência das novas tecnologias no acesso a serviços de informação pelos docentes da àrea de saúde pública

The influence of the new technologies on the access to information services by teaching staff in the area of public health

The principal objective of this article is to verify how the new technologies for access to information and services which are placed at the disposal of teaching staff in the Faculty of Public Health at the University of São Paulo(FSP/USP), are being used. Data collection was carried out by means of interviews, based on a structured questionnaire, applied to 95 teaching staff at FSP/USP, in active service up to 1998. The principal data collected referred to the use of computers for new information technologies as a support for research, scientific production and frequency at the library, and to the use of its services. The principal results highlighted are: the profile of teaching staff demonstrates a group strongly dedicated to postgraduate studies, whether teaching, supervising or researching; the majority of them uses computers in their room or at home, with the highest rate for the use of electronic messages; few of them do not use the Library and those who do, use its informatised resources and services. The Library ought to improve its programmes of updating on the electronic sources available, of training in databases and services for the teaching staff.@en


Objetivou-se verificar como as novas tecnologias para acesso à informação e serviços colocadas à disposição dos docentes da Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (FSP/USP) estão sendo por eles utilizadas. A coleta de dados foi feita por meio de entrevista estruturada, realizada com 77 professores da FSP/USP, com atividades acadêmicas até 1998. Os principais dados levantados foram os referentes á utilização de computadores para novas tecnologias de informação como apoio à pesquisa,à produção científica, à freqüência à Biblioteca e à utilização de seus serviços. Os principais resultados mostram: o perfil dos docentes estudados configura-se como sendo fortemente dedicado à pós-graduação, seja dando aulas, orientando ou pesquisando; a maioria deles utiliza computadores na sala de trabalho ou residência, com o maior índice para o uso de mensagens eletrônicas; e a minoria não freqüenta regularmente a Biblioteca e quando o faz é para uso de recursos e serviços informatizados. Em conclusão, devem ser aprimorados os programas de atualização sobre as fontes eletrônicas disponíveis, de treinamento em bases de dados e de serviços para o corpo docente.@pt

. The influence of the new technologies on the access to information services by teaching staff in the area of public health influência das novas tecnologias no acesso a serviços de informação pelos docentes da àrea de saúde pública. Informação & sociedade: estudos, [????].
NLP0.29
Visto 21 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2003-01-01] => 3613
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Maria Terezinha Dias de Andrade] => 22034
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Eidi Raquel Franco Abdalla] => 20370
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Angela Maria Belloni Cuenca] => 3099
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Francis Sierra Hussein] => 22037
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Armaldo Augusto Franco de Siqueira] => 90973
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Ana Cristina D´andretta Tanaka] => 90974
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Ivan França Júnior] => 46121
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Maria Teresinha Dias Andrade] => 18243
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/326/2018/10/oai_periodicos_ufpb_br_article_123#00019.htm] => 99195
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Relato de pesquisa] => 99
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Relato de experiência] => 75
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2003-01-01] => 248857
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Informação & sociedade: estudos] => 326
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00019-2003-13 N.1 2003-1] => 90970
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:19: 2003-13-1] => 232199
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [The principal objective of this article is to verify how the new technologies for access to information and services which are placed at the disposal of teaching staff in the Faculty of Public Health at the University of São Paulo(FSP/USP), are being used. Data collection was carried out by means of interviews, based on a structured questionnaire, applied to 95 teaching staff at FSP/USP, in active service up to 1998. The principal data collected referred to the use of computers for new information technologies as a support for research, scientific production and frequency at the library, and to the use of its services. The principal results highlighted are: the profile of teaching staff demonstrates a group strongly dedicated to postgraduate studies, whether teaching, supervising or researching; the majority of them uses computers in their room or at home, with the highest rate for the use of electronic messages; few of them do not use the Library and those who do, use its informatised resources and services. The Library ought to improve its programmes of updating on the electronic sources available, of training in databases and services for the teaching staff.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Objetivou-se verificar como as novas tecnologias para acesso à informação e serviços colocadas à disposição dos docentes da Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (FSP/USP) estão sendo por eles utilizadas. A coleta de dados foi feita por meio de entrevista estruturada, realizada com 77 professores da FSP/USP, com atividades acadêmicas até 1998. Os principais dados levantados foram os referentes á utilização de
computadores para novas tecnologias de informação como apoio à pesquisa,à produção científica, à freqüência à Biblioteca e à utilização de seus serviços. Os principais resultados mostram: o perfil dos docentes estudados configura-se como sendo fortemente dedicado à pós-graduação, seja dando aulas, orientando ou pesquisando; a maioria deles utiliza computadores na sala de trabalho ou residência, com o maior índice para o uso de mensagens eletrônicas; e a minoria não freqüenta regularmente a Biblioteca e quando o faz é para uso de recursos e serviços informatizados. Em conclusão, devem ser aprimorados os programas de atualização sobre as fontes eletrônicas
disponíveis, de treinamento em bases de dados e de serviços para o corpo docente.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:periodicos.ufpb.br:article/123] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://www.periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/123] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Informação & Sociedade: Estudos; v.13 n.1 2003] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [1809-4783] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [0104-0146] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [The influence of the new technologies on the access to information services by teaching staff in the area of public health] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Influência das novas tecnologias no acesso a serviços de informação pelos docentes da àrea de saúde pública] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [http://www.periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/123/1578] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/123] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/123/1578] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:periodicos.ufpb.br:article/123#00019] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                )

        )

)