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Pandemia trouxe oportunidades para mais inclusão na ciência: uma análise temática de documentos sobre práticas de ciência aberta

The pandemic has brought opportunities for greater inclusion in science: a thematic analysis of documents on open science practices

Introduction: The response to the Covid-19 pandemic caused the expansion of the volume of scientific data and the encouragement of Open Science (OS) practices as scientists share their data in attempts to control the global public health emergency. As a result, opportunities for OS have also expanded during the pandemic. Objective: The herein study aimed to map shared narratives about OS practices during the pandemic paying particular attention to debates on public access to knowledge and practices and values of Equity, Diversity and Inclusion (EDI). Methodology: We have conducted a thematic and documental analysis of 30 journal articles, news pieces, blog posts and institutional material published in Portuguese obtained via key-word searches on SciELO, Google, Chamber of Deputies and the Senate databases. Results: Data shows that 36.6% (11) of the documents mentioned EDI while 70% (21) included discussions on public and universal access to scientific knowledge. As the documents could mention both themes, they were coded in both categories as needed. In addition, 23% (7) of the sample did not mention any of these categories while 77% presented discussions on at least one of them. Conclusion: Open Science practices were associated with the need of a rapid response to the pandemic leading to questions on whether these practices will endure following the absence of such urgency. Regardless of being in its preliminary state, the EDI debate pointed to opportunities for co-production of knowledge and the need for more inclusive practices, including live public debates on evidence production.@en


Introdução: A pandemia da Covid-19 produziu um grande volume de dados científicos e fomentou práticas abertas de ciência em função do compartilhamento de dados para o controle do vírus Sars-CoV-2. Tal cenário gerou oportunidades para o movimento da Ciência Aberta (CA). Objetivo: O intuito deste artigo é mapear as narrativas circulantes sobre práticas de CA durante a pandemia – com destaque aos debates sobre acesso público ao conhecimento e a práticas e valores características de Equidade, Diversidade e Inclusão (EDI). Metodologia: Realizou-se análise documental e temática de 30 artigos científicos, notícias na imprensa, posts de blogs e materiais institucionais publicados em português obtidos mediante busca por palavras-chave no SciELO, Google e bibliotecas da Câmara e do Senado. Resultados: Observou-se que 36,6% (11) dos documentos mencionaram valores de EDI, enquanto 70% (21) incluíram discussões sobre acesso público e universal ao conhecimento. Os textos poderiam apresentar ambas as temáticas, sendo contabilizados tanto na categoria de EDI quanto de acesso público. Da amostra, 23% (7) não mencionaram nenhuma dessas duas categorias e 77% apresentaram ao menos uma delas. Conclusão: De modo geral, o uso da ciência aberta foi associado à rápida produção de respostas para a pandemia, o que levanta questões sobre a continuidade de práticas abertas em períodos em que essa urgência não esteja presente. Quanto ao debate sobre EDI, embora ainda incipiente, a pandemia apresenta oportunidades de coprodução do conhecimento e práticas mais inclusivas — com experiências de debates públicos em tempo real da construção de evidências.@pt

. The pandemic has brought opportunities for greater inclusion in science : a thematic analysis of documents on open science practices pandemia trouxe oportunidades para mais inclusão na ciência: uma análise temática de documentos sobre práticas de ciência aberta. Revista digital de biblioteconomia & ciência da informação, [????].
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