Article Brapci-Autoridades

Uma análise da mobilidade acadêmica baseado em dados de doutores da área de Ciência da Informação

An analysis of academic mobility based on data from doctors in the Information Science area

Un análisis de la movilidad académica a partir de datos de médicos del área de Ciencias de la Información

Objective: To analyze how the scientific exodus occurs in Brazil based on doctors in the area of Information Science, in which individuals from different locations in the country migrate in search of better academic training. Methodology: the Lattes Platform was used as a data source, extracting all the curricula with the LattesDataXplorer tool and from then on, all data processing was carried out for further analysis. Results: calculations were made of the average distances covered by the Doctors of Information Science, and it was also possible to highlight the flows of states throughout their academic training, as well as the main cities inhabited by these individuals. Conclusions: it was observed that individuals tend to travel short distances throughout the training process, geographic location has a strong influence on the migratory process for training and that the city of São Paulo is preferred by individuals in the training process.@en


Objetivo: Analizar cómo ocurre el éxodo científico en Brasil a partir de doctores en el área de Ciencias de la Información, en el que individuos de diferentes lugares del país migran en busca de una mejor formación académica. Metodología: se utilizó como fuente de datos la Plataforma Lattes, extrayendo todos los planes de estudio con la herramienta LattesDataXplorer y a partir de ahí se realizó todo el procesamiento de datos para su posterior análisis. Resultados: se realizaron cálculos de las distancias promedio recorridas por los Doctores en Ciencias de la Información, y también fue posible destacar los flujos de estados a lo largo de su formación académica, así como las principales ciudades habitadas por estos individuos. Conclusiones: se observó que los individuos tienden a viajar distancias cortas a lo largo del proceso de formación, la ubicación geográfica tiene una fuerte influencia en el proceso migratorio para la formación y que la ciudad de São Paulo es preferida por los individuos en el proceso de formación.@es
Objetivo: Analisar como ocorre o êxodo científico no Brasil baseado em doutores da área da Ciência da Informação, em que indivíduos de diversas localidades do país migram em busca de uma melhor formação acadêmica. Metodologia: utilizou-se como fonte de dados a Plataforma Lattes, extraindo todos os currículos com a ferramenta LattesDataXplorer e a partir de então foi efetuada todo o tratamento de dados para análises posteriores. Resultados: realizou-se cálculos de distâncias médias percorridas pelos doutores da Ciência da Informação, bem como foi possível destacar os fluxos dos estados ao longo da formação acadêmica, bem como as principais cidades habitadas por estes indivíduos. Conclusões: observou-se que os indivíduos tendem a percorrer baixas distâncias ao longo do processo de formação, a localização geográfica possui forte influência sobre o processo migratório para capacitação e que a cidade de São Paulo é preferida pelos indivíduos no processo de formação.@pt

. ::none::, [????].
NLP0.29
Visto 16 vezes
sem referências
Array
(
    [dateOfAvailability] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2023-04-27] => 222143
                        )

                )

        )

    [hasAuthor] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Higor Alexandre Duarte Mascarenhas] => 142343
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Thiago Magela Rodrigues Dias] => 9200
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Marcos Manuel Santiago Alves] => 230813
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Raquel do rosário santos] => 1182
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Pamela Oliveira Assis] => 118216
                        )

                )

        )

    [hasPageEnd] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [379] => 3193
                        )

                )

        )

    [hasPageStart] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [360] => 13062
                        )

                )

        )

    [hasSectionOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Dossiê Temático] => 337
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Dossiê] => 293
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Artigo] => 3
                        )

                )

        )

    [hasSubject] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Academic mobility] => 13773
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Information science] => 233818
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Data analysis] => 265444
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [School library] => 266590
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Vitor soares state college library] => 230811
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Teacher perception] => 230812
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [User studies] => 173989
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Movilidad académica] => 223833
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Ciencias de la información] => 269813
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Análisis de datos] => 133711
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Biblioteca escolar] => 247552
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Biblioteca del colegio estatal vitor soares] => 230809
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Percepción docente] => 230810
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Biblioteca de la escuela] => 280516
                        )

                    [7] => Array
                        (
                            [Estudio de usuarios] => 62232
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Mobilidade acadêmica] => 227481
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Ciência da informação] => 237157
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [Análise de dado] => 39357
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [Análise de dados] => 265443
                        )

                    [4] => Array
                        (
                            [Biblioteca do colégio estadual vitor soares] => 279519
                        )

                    [5] => Array
                        (
                            [Percepção docente] => 230808
                        )

                    [6] => Array
                        (
                            [Estudo de usuários] => 192226
                        )

                )

        )

    [wasPublicationInDate] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [2023-04-27] => 264682
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [2023-11-08] => 279470
                        )

                )

        )

    [hasLanguageExpression] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [pt] => 232736
                        )

                )

        )

    [hasLicense] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Copyright (c)] => 232755
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [HTTP://CREATIVECOMMONS.ORG/LICENSES/BY/4.0] => 232768
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [CCBY4.0] => 232756
                        )

                )

        )

    [hasFileStorage] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [_repository/00/22/38/32/work_00223832#00020.pdf] => 290087
                        )

                )

        )

    [isPartOfSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Informação & informação] => 335
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação] => 596
                        )

                )

        )

    [hasIssueOf] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:00020-2022-27-3] => 223821
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [ISSUE:JNL:40:2023-16-3] => 232144
                        )

                )

        )

    [hasAbstract] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Objective: To analyze how the scientific exodus occurs in Brazil based on doctors in the area of Information Science, in which individuals from different locations in the country migrate in search of better academic training. Methodology: the Lattes Platform was used as a data source, extracting all the curricula with the LattesDataXplorer tool and from then on, all data processing was carried out for further analysis. Results: calculations were made of the average distances covered by the Doctors of Information Science, and it was also possible to highlight the flows of states throughout their academic training, as well as the main cities inhabited by these individuals. Conclusions: it was observed that individuals tend to travel short distances throughout the training process, geographic location has a strong influence on the migratory process for training and that the city of São Paulo is preferred by individuals in the training process.] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [The contribution of the school library to the pedagogical activities and consequently to the students´ education, according to the teachers´ perception, is the object of this study. The objective of this work was to analyze the perceptions of the teachers of Colégio Estadual Vitor Soares about the school library of that institution, in order to identify if and how this informational environment has contributed to their pedagogical activities. As for the methodology, it is a study of a descriptive nature and of a qualitative and quantitative nature, carried out through the method of case study, having as object of study the Library of Colégio Estadual Vitor Soares. For data collection, the technique of applying a questionnaire with the teachers and librarian of the aforementioned College was used. As a result, it was identified that the Vitor Soares State College Library contributes to the pedagogical activities carried out by the teachers, it was also identified that a significant part of the teachers collaborate to change the reality and the difficulties that arise in the Library. In addition, the importance of the Librarian for the Library and its contribution to the individual and collective development of the school community was highlighted. Thus, it is concluded that the perceptions presented in this work demonstrate the contribution of the school library to the training of students, through support for pedagogical activities, in addition to presenting itself as a welcoming and interaction space.] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Objetivo: Analizar cómo ocurre el éxodo científico en Brasil a partir de doctores en el área de Ciencias de la Información, en el que individuos de diferentes lugares del país migran en busca de una mejor formación académica. Metodología: se utilizó como fuente de datos la Plataforma Lattes, extrayendo todos los planes de estudio con la herramienta LattesDataXplorer y a partir de ahí se realizó todo el procesamiento de datos para su posterior análisis. Resultados: se realizaron cálculos de las distancias promedio recorridas por los Doctores en Ciencias de la Información, y también fue posible destacar los flujos de estados a lo largo de su formación académica, así como las principales ciudades habitadas por estos individuos. Conclusiones: se observó que los individuos tienden a viajar distancias cortas a lo largo del proceso de formación, la ubicación geográfica tiene una fuerte influencia en el proceso migratorio para la formación y que la ciudad de São Paulo es preferida por los individuos en el proceso de formación.] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [La contribución de la biblioteca escolar a las actividades pedagógicas y consecuentemente a la formación de los alumnos, según la percepción de los docentes, es objeto de este estudio. El objetivo de este trabajo fue analizar las percepciones de los profesores del Colégio Estadual Vitor Soares sobre la biblioteca escolar de esa institución, con el fin de identificar si y cómo este entorno de información viene contribuyendo para sus actividades pedagógicas. En cuanto a la metodología, se trata de un estudio de carácter descriptivo y de naturaleza cualitativa y cuantitativa, realizado a través del método de estudio de caso, teniendo como objeto de estudio la Biblioteca del Colégio Estadual Vitor Soares. Para la recolección de datos se utilizó la técnica de aplicación de un cuestionario con los docentes y bibliotecario del mencionado Colegio. Como resultado se identificó que la Biblioteca del Colegio Estatal Vitor Soares contribuye a las actividades pedagógicas que desarrollan los docentes, también se identificó que una parte significativa de los docentes colabora para cambiar la realidad y dificultades que se presentan en la Biblioteca. Además, se evidenció la importancia de la Bibliotecaria para la Biblioteca y su aporte al desarrollo individual y colectivo de la comunidad escolar. Así, se concluye que las percepciones presentadas en este trabajo demuestran la contribución de la biblioteca escolar a la formación de los estudiantes, al apoyar las actividades pedagógicas, además de presentarse como un espacio de acogida y de interacción.] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Objetivo: Analisar como ocorre o êxodo científico no Brasil baseado em doutores da área da Ciência da Informação, em que indivíduos de diversas localidades do país migram em busca de uma melhor formação acadêmica. Metodologia: utilizou-se como fonte de dados a Plataforma Lattes, extraindo todos os currículos com a ferramenta LattesDataXplorer e a partir de então foi efetuada todo o tratamento de dados para análises posteriores. Resultados: realizou-se cálculos de distâncias médias percorridas pelos doutores da Ciência da Informação, bem como foi possível destacar os fluxos dos estados ao longo da formação acadêmica, bem como as principais cidades habitadas por estes indivíduos. Conclusões: observou-se que os indivíduos tendem a percorrer baixas distâncias ao longo do processo de formação, a localização geográfica possui forte influência sobre o processo migratório para capacitação e que a cidade de São Paulo é preferida pelos indivíduos no processo de formação.] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [A contribuição da biblioteca escolar para as atividades pedagógicas e consequentemente para a formação dos discentes, segundo a percepção dos docentes, é o tema deste estudo. Este trabalho teve por objetivo analisar quais as percepções dos docentes do Colégio Estadual Vitor Soares sobre a biblioteca escolar dessa instituição, de modo a identificar se e como esse ambiente de informação vem contribuindo para suas atividades pedagógicas. Quanto à metodologia, trata-se de um estudo de caráter descritivo e natureza qualitativa e quantitativa, realizado por meio do método de estudo de caso, tendo como objeto de estudo a Biblioteca do Colégio Estadual Vitor Soares. Para coleta de dados foi utilizada a técnica de aplicação de questionário junto aos docentes e a bibliotecária do referido Colégio. Como resultado, foi identificado que a Biblioteca do Colégio Estadual Vitor Soares contribui para as atividades pedagógicas desenvolvidas pelos docentes, identificou-se também que parte significativa dos docentes colabora para mudar a realidade e dificuldades apresentadas na Biblioteca. Além disso, ficou evidente a importância da Bibliotecária para a Biblioteca e a sua contribuição para o desenvolvimento individual e coletivo da comunidade escolar. Assim, conclui-se que, as percepções apresentadas neste trabalho demonstram a contribuição da biblioteca escolar para a formação dos estudantes, ao apoiar as atividades pedagógicas, como também apresentar-se como espaço de acolhimento e interação.] => 0
                        )

                )

        )

    [hasID] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47184] => 0
                        )

                )

        )

    [hasRegisterId] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/47184] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.5433/1981-8920.2022v27n3p360] => 0
                        )

                )

        )

    [hasSource] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Informação & Informação; v. 27 n. 3 (2022): Informação & Informação; 360-379] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [1981-8920] => 0
                        )

                )

        )

    [hasTitle] => Array
        (
            [en] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [An analysis of academic mobility based on data from doctors in the Information Science area] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Intercrossed narratives and paths under construction: teachers and librarian in the ambience of a school library] => 0
                        )

                )

            [es] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Un análisis de la movilidad académica a partir de datos de médicos del área de Ciencias de la Información] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Narrativas entrecruzadas y caminos en construcción: docentes y bibliotecaria en el ambiente de una biblioteca escolar] => 0
                        )

                )

            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Uma análise da mobilidade acadêmica baseado em dados de doutores da área de Ciência da Informação] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [Narrativas entrecruzadas e caminhos em construção: docentes e bibliotecária na ambiência de uma biblioteca escolar] => 0
                        )

                )

        )

    [hasUrl] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/47184/48811] => 0
                        )

                )

            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/47184] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/47184/48811] => 0
                        )

                    [2] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47184] => 0
                        )

                    [3] => Array
                        (
                            [https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/47184/38834] => 0
                        )

                )

        )

    [prefLabel] => Array
        (
            [pt] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [Oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47184#00020] => 0
                        )

                )

        )

    [hasDOI] => Array
        (
            [nn] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [10.5433/1981-8920.2022v27n3p360] => 0
                        )

                    [1] => Array
                        (
                            [10.26512/rici.v16.n3.2023.47184] => 0
                        )

                )

        )

)